Peleți și brichete din biomasă pentru încălzirea caselor: ce potențial există în Republica Moldova
Moldova cucerește industria turismului
„Niciodată n-am crezut că sunt capabilă să gestionez o afacere de succes și să supraveghez alte persoane”. „Dar iată-ma aici și sunt foarte mândră de realizările mele și de locul în care lucrez.” – Olesea Falaga, Butuceni
Deoarece Republica Moldova este cea mai săracă țară din Europa, cetățenii moldoveni se confruntă cu multe probleme atunci când își caută un loc de muncă decent acasă. Din cauza acestei situații și a altor probleme economice și sociale, mii de moldoveni sunt forțați să se mute în orașe mai mari sau să plece la muncă în străinătate, pentru a-și sprijini familiile și pentru a le oferi oportunități mai bune copiilor lor.
Dar mai ales, le este greu femeilor din zonele rurale, unde normele sociale conservatoare, accesul limitat la învățământul profesional și lipsa de oportunități economice le determină să-și lase familiile și să plece în căutarea unui loc de muncă bine remunerat.
Olesea Falaga, în vârstă de 36 de ani, s-a născut într-o familie de agricultori dintr-un sat mic din centrul Moldovei. Ea a visat să devină profesoară de clasele primare, dar a fost nevoită să renunțe la studii după clasa a IX-a, pentru a-și îngriji mama bolnavă și pentru a-i permite fratelui ei mai mare să-și urmeze studiile la universitate.
De la o vârstă fragedă, dna Falaga a lucrat din greu pe o bucată mică de pământ, care aparținea familiei sale, câștingându-și pâinea din vânzarea fructelor, legumelor, brânzei și a vinului de casă. Deoarece munca era grea și îi aducea bani insuficienți pentru a-și întreține familia în mod corespunzător, dna Falaga s-a mutat în capitală și a găsit de lucru într-o alimentară mică de cartier.
Cu 5 ani în urmă, ea și-a găsit un loc de muncă la un hotel mic din s. Butuceni, situat la o distanță de aproximativ o oră de Chișinău, într-o regiune cunoscută pentru bogăția culturală și istorică a Moldovei. La început, dna Falaga era singurul angajat al hotelului și a trebuit să facă toate cele necesare pentru a face șederea fiecărui oaspete plăcută și confortabilă.
În 2013, Anatol Botnaru, proprietarul hotelului, s-a adresat Proiectului USAID „Creșterea Competitivității și Dezvoltarea Întreprinderilor II” și a obținut asistență tehnică destinată dezvoltării și diversificării produselor. Cu timpul, hotelul s-a transformat în Centrul turistic „Agropensiunea Butuceni”, care include un hotel, un restaurant și o companie de catering. Olesea Falaga gestionează acum o echipă de peste 30 de persoane și deservește peste 2 500 de clienți în fiecare lună.
„În trecut nu-mi vedeam viitorul în sat. Acum nu-mi pot imagina să locuiesc în altă parte decât aici, conducând agropensiunea și împărtășind unicitatea culturii noastre și a împrejurimilor frumoase de aici cu oameni din întreaga lume”, a menționat dna Falaga.
Dezvoltarea turismului este unul dintre domeniile strategice susținute de USAID în Moldova cu scopul de a îmbunătăți dezvoltarea economică a țării și competitivitatea în regiune. Cu sprijinul USAID, Anatol Botnaru și alți prestatori de servicii turistice au creat Asociația pentru Turism, care a început să promoveze Moldova ca destinație turistică la nivel regional, cu un accent special pe cultura și gastronomia sa unică. De asemenea, USAID oferă asistență proprietarilor de întreprinderi în dezvoltarea produselor și serviciilor turistice suplimentare, pentru a atrage mai mulți vizitatori.
„Niciodată n-am crezut că sunt capabilă să gestionez o afacere de succes și să supraveghez alte persoane”, recunoaște dna Falaga. „Dar iată-ma aici și sunt foarte mândră de realizările mele și de locul în care lucrez.”
Pana in prezent, zeci de femei din s.Butuceni și alte sate din apropiere și-au găsit locuri de muncă, cu normă întreagă sau cu jumătate de normă, în diverse pensiuni mici din zonă. Există, de asemenea, o cerere mare de locuri de muncă sezoniere, inclusiv la recoltarea fructelor și legumelor și la prepararea de jeleuri, dulcețuri, plăcinte, prăjituri și alte bunătăți.
USAID sprijină industria turismului din Moldova, începând cu anul 2012, prin formarea și promovarea imaginii Moldovei ca destinație turistică atractivă. Urmare a lansării brand-ului de turism național — Pomul vieții — la sfârșitul anului 2014, numărul turiștilor străini a crescut cu 28 la sută în 2015, ajungând la 2,9 milioane. Hotelurile din mediul rural, precum Agropensiunea „Butuceni”, fiind situate în principalele regiuni vinicole din Moldova, beneficiază de sprijinul USAID destinat diversificării și îmbunătățirii calității produselor. Acești factori au contribuit la triplarea numărului de turiști străini și autohtoni în primele 6 luni ale anului 2016 față de aceeași perioadă a anului 2015. Cu toate că industria turismului din Moldova rămâne modestă, ea contribuie la reducerea sărăciei și migrației, în special în mediul rural.
Sursa: USAID.GOV