fbpx

Chișinăul, poluat excesiv cu dioxid de azot și particule de suspensie. Care sunt cauzele?

Susține Ecopresa, distribuie!

În orașul Chișinău se înregistrează un nivel excesiv de poluare cu dioxid de azot (NO2) și cu particulele de suspensie PM10. Astfel arată datele de la prima stație de monitorizare a calității aerului, de tip trafic, care a fost instalată în sectorul Centru al capitalei. Totodată, rezultatele analizelor efectuate de specialiști arată că în Chișinău sunt în normă poluanții atmosferici de ozon (O3), monoxid de carbon (CO) și dioxid de sulf (SO2).

Evaluarea analizelor a fost efectuată de specialiștii moldoveni împreună cu o misiune de experți din Germania, în perioada 3-7 octombrie. Astfel, s-a constatat că din cei cinci poluanți atmosferici, pe care îi monitorizează stația, trei sunt în normă: O3, CO și SO2, pe când nivelul de poluare cu NO2 și PM10 este în exces. Poluarea cu NO2 și PM10 este provocată de utilizarea motorinei neconforme prevederilor legislației cu privire la unitățile de transport vechi care nu asigură arderea completă a carburanților.

Solicitată de ecopresa.md să explice mai detaliat aceste date, Mariana Lungu, șefa laboratorului de referință de mediu de la Agenția de Mediu, a menționat că acești poluanți au efectul de acumulare, adică pe parcursul timpului se adună în atmosferă și atunci când cad precipitații, are loc formarea ploilor acide și, ajungând pe pământ, substanțele afectează și plantațiile, și apele de suprafață, și solurile.

În plus, experta explică faptul că particulele PM10 sunt particule de praf cu dimensiunea de 10 microni, foarte fine, care pot pătrunde în căile respiratorii și pot ajunge chiar până în plămâni, ceea ce este foarte periculos pentru sănătatea populației. „Experții germani s-au mirat că, în comparație cu datele pe care le înregistrează în țara lor, la noi concentrațiile sunt destul de mărite. Am discutat și care ar fi cauzele care ar duce la aceste rezultate. În final, am ajuns la concluzia că poluarea cu dioxid de azot și cu particulele de suspensie PM10 este direct legată de traficul rutier”, a menționat Mariana Lungu.

Reprezentanta Agenției de Mediu a menționat că în Republica Moldova o pondere mare din trafic îi revine transportului care circulă pe motorină, combustibil ce poluează mai mult. „Mașinile pe combustibil diesel sunt sursa de poluare numărul unu pentru dioxid de azot și pentru particulele PM10. În concluzie, avem un trafic foarte intens în regiunea unde este instalată stația de monitorizare. Avem mașini cu uzură destul de înaltă și care nu corespund standardelor.

Experții din Germania sunt de părere că autoritățile centrale trebuie să fortifice controlul calității carburanților și transpunerea standardelor pentru vehicule. În plus, pentru transmiterea datelor în rețeaua UE este necesară achiziționarea unui soft de conectare. La fel, este nevoie de achiziționat un soft de procesare a datelor și informare a publicului.

Stația de monitorizare a calității aerului activează din luna iunie, 2022, și a fost amplasată la intersecția străzii Mihai Viteazu cu bulevardul Ștefan cel Mare și Sfânt. Stația este o donație din partea Germaniei.

Digiqole ad
Susține Ecopresa, distribuie!

Ana Raileanu

1 Comment

Comments are closed.