fbpx

Ministrul Marcel Spatari: „Îndemn toți cetățenii să se înregistreze pe compensatii.gov.md”. Tot ce trebuie să știți despre procedura de înregistrare

 Ministrul Marcel Spatari: „Îndemn toți cetățenii să se înregistreze pe compensatii.gov.md”. Tot ce trebuie să știți despre procedura de înregistrare

Foto: social.gov.md

Susține Ecopresa, distribuie!

Ministrul Muncii și Protecției Sociale, Marcel Spatari, îndeamnă cetățenii să se înregistreze în sistemul informațional compensatii.gov.md, pentru ca aceștia să poată  beneficia de alocații pentru resurse energetice. Potrivit ministrului, înregistrarea familiilor este deschisă pe o perioadă de aproape o lună și jumătate. Până pe 25 noiembrie, familiile se pot înregistra pentru a avea acordată categoria de vulnerabilitate deja în facturile pentru luna noiembrie.

Ulterior, înregistrarea va fi deschisă pentru cei care nu au reușit în luna noiembrie, și vor vedea aplicată categoria de vulnerabilitate în sistem și în factură începând deja cu lunile ulterioare. „Este un proiect pe termen lung, un mecanism care va pune bazele unei abordări mai echitabile și ne va permite să implementăm și alte programe de asistență a familiilor vulnerabile, de exemplu, să distribuim vouchere pentru înlocuirea electrocasnicelor uzate cu altele noi și mai eficiente din punct de vedere energetic”, susține ministrul Marcel Spatari.

Se recomandă înregistrarea în sistem până la 15 noiembrie

Consumatorii casnici sunt îndemnați să se înregistreze pe site-ul compensatii.gov.md pentru a li se atribui categoria de vulnerabilitate energetică, în baza căreia va fi calculată mărimea compensației. În acest scop, au fost identificate cinci categorii de vulnerabilitate energetică – de la foarte ridicată până la non-vulnerabil.

Este recomandată înregistrarea în sistem până la data de 15 noiembrie. La începutul lunii noiembrie, Guvernul urmează să aprobe tarife diferențiate pentru consumul de resurse energetice.

Atribuirea categoriei de vulnerabilitate energetică se va efectua în baza unui coeficient calculat ca raport exprimat în procente între cheltuielile pentru resursele energetice și venitul disponibil al familiei pentru achitarea energiei.

Pentru a ajuta consumatorii să se înregistreze în Sistemul Informațional „Vulnerabilitate Energetică”, a fost lansată și o linie verde guvernamentală 0 8000 5000, la care vor fi oferite informații despre procedura de solicitare a compensațiilor, criteriile de atribuire a categoriei de vulnerabilitate, accesarea și înregistrarea pe platforma online. Programul de activitate al liniei: luni-vineri: de la orele 10.00 până la 20.00, iar sâmbăta – de la 10.00 până la 16.00.

Persoanele care nu au acces la echipamente IT sau nu au cunoștințe pentru a se înregistra online, vor putea apela la sprijinul asistenților sociali sau al bibliotecarilor din localitate.

Potrivit ministrului Marcel Spatari, per total, pentru perioada rece a anului, Ministerul Finanțelor identifică resurse pentru a acorda compensații în valoare totală de aproape 5 miliarde de lei, ceea ce reprezintă de 2,5 ori mai mult decât în sezonul rece trecut.

Cum se completează cererea pentru compensarea consumului de energie

Instrucțiunea de completare a cererii pentru compensarea consumului de energie poate fi accesată pe YouTube.

Solicitanții vor trebui să pregătească informații din actele de identitate ale tuturor locatarilor din casa sau apartamentul pentru care solicită compensații. Totodată, va fi nevoie de o factură la energia termică, gaz și electricitate. În cazul în care sunteți conectat la mai puține surse de energie, pregătiți doar facturile respective. Dacă aveți un credit ipotecar pe această locuință, asigurați-vă că știți numărul cadastral. Prima rubrică este completarea informației despre solicitant. Pot solicita compensații doar persoanele care locuiesc nemijlocit în bunul imobil pentru care solicită compensația. Aceasta nu exclude posibilitatea de a asista o rudă sau un cunoscut la completarea cererii, dar datele indicate trebuie să fie datele persoanelor asistate. În cazul în care bunul imobil a fost dat în chirie, rugați chiriașii să completeze acest formular. O persoană poate figura doar într-o singură cerere.

1. La început, va trebui să introduceți numele și prenumele. Ulterior, dacă aveți un buletin cu IDNP, introduceți acest IDNP în sistem. Datele se verifică automat cu Registrul de Stat al Populației. În cazul unei erori, veți fi atenționat. În cazul în care nu aveți IDNP, bifați această opțiune și introduceți numărul, seria actului de identitate și data nașterii. Prin această metodă, pot solicita compensații și refugiații ucraineni. Apoi introduceți numărul de telefon și poșta electronică. Ulterior, veți fi informat despre depunerea cererii și atribuirea categoriei de vulnerabilitate prin e-mail și sms.

2. Indicați venitul Dumneavoastră mediu lunar pentru ultimele 6 luni. Țineți cont de veniturile din toate sursele, inclusiv pensie, salariu, indemnizații, alte alocații. Nu se vor indica indemnizația unică la nașterea copilului, alocația pentru îngrijirea și supravegherea oferită persoanelor cu dizabilități severe și ajutorul oferit la deces. Nu este necesar să faceți calcule foarte exacte, indicați o sumă aproximativă, sistemul oricum va verifica automat datele introduse în baza informațiilor existente în diverse baze de date ale statului. În cazul în care datele introduse vor fi mai mici decât cele cunoscute de către stat, valoarea mai mare va fi utilizată pentru stabilirea categoriei de vulnerabilitate energetică.

3. Următoarea secțiune din formular sunt date privind locuința. Indicați dacă cel puțin unul dintre locatari este proprietarul locuinței. Dacă niciun locatar nu este proprietar, asigurați că locuiți cu adevărat în acest bun imobil. Ulterior, completați adresa. Apoi selectați principala sursă de încălzire pe care o folosiți în perioada rece a anului. Chiar dacă sunteți conectat la mai multe surse de energie, indicați care este sursa principală. Dacă sunteți conectat și la gaz, și la electricitate, și la încălzire centralizată, bifați toate opțiunile. Apoi comunicați modalitatea de plată – direct furnizorului, intermediarului de decontări sau prin asociația de locatari/proprietari. De exemplu, dacă plătiți prin Infobon – odată selectată această opțiune, alegeți furnizorul din variantele propuse. Apoi, conform denumirii câmpului, indicați datele din factură. Denumirea câmpului variază în funcție de furnizori.

4. Indicați anume indicatorul solicitat – NLC, contul personal sau numărul contractului. Sistemul are acces anume la baza de date a furnizorilor și verifică imediat corectitudinea datelor introduse. Dacă datele introduse nu corespund datelor de la furnizor, asigurați-vă că ați introdus câmpul corect. Dacă achitați facturile prin asociație, alegeți această opțiune. Ulterior, selectați numărul asociației Dvs. de locatari sau proprietari.

5. După ce ați oferit toate datele privind sursele de energie la care aveți acces, răspundeți la următoarea întrebare – dacă locuința dispune de sobă, baterii solare, încălzire autonomă etc. Dacă doriți să renunțați la compensații, indicați acest lucru. Pe final, indicați toți locatarii locuinței pentru care solicitați compensații. Aici se vor indica toate persoanele care locuiesc pe această adresă cel puțin opt luni pe an sau patru luni în perioada noiembrie-martie. Nu contează dacă persoanele au viză de reședință pe această adresă. Totodată, persoanele care au viză de reședință, dar nu locuiesc pe această adresă, nu vor fi incluse. Pentru fiecare persoană completați aceleași date ca și pentru solicitant. În cazul copiilor, indicați venit zero. După completarea tuturor câmpurilor, bifați că sunteți de acord cu procesarea datelor Dvs. cu caracter personal. Verificați corectitudinea datelor introduse și trimiteți cererea. După depunerea cererii, veți primi o confirmare prin e-mail sau sms. Veți fi informat adițional când cererea va fi procesată.

 

Digiqole ad
Susține Ecopresa, distribuie!

Daniela Morari