Compensația „Ajutor la contor” va fi acordată pe card, nu în factură. Argumente „pro” și „contra”
Educație ecologică pentru elevii din localitățile Rezervației Orheiul Vechi
Pentru a cultiva tinerei generaţii grija faţă de mediu este nevoie de efort, perseverență, materiale de instruire, dar şi sprijin pentru acţiuni concrete despre mediu, în mediu şi pentru mediu.
De-a lungul a nouă luni, Mişcarea Ecologistă din Moldova, cu sprijinul US Forest Service, a aplicat această abordare în cadrul proiectului „Fortificarea educației ecologice în școli. Competențe și experiențe de interpretare a naturii”.
De la ore tematice în sălile de curs, la excursii, de la asimilarea informaţiei la aplicarea cunoştinţelor acumulate, de la declaraţii la acţiuni concrete – aceşti paşi au fost parcurşi de participanţii la activităţile proiectului, care a fost realizat în 10 școli din zona Rezervației Orheiul Vechi și împrejurimile sale – Trebujeni, Furceni, Ivancea, Piatra, Susleni, Holercani, Marcăuţi, Maşcăuţi şi Orhei.
Astfel, în fiecare din cele 10 școli partenere au fost organizate instruiri privind interpretarea patrimoniului cultural și natural în rândul tinerilor din localitățile Rezervației Orheiul Vechi și din împrejurimile sale, excursii în zona rezervației Orheiul Vechi, concurs de creativitate privind cel mai bun mesaj de interpretare a patrimoniului Rezervației Orheiul Vechi.
Câștigătorii concursului de creativitate au primit premii valoroase și posibilitatea de a participa la o tabără de vară. Aici, copiii au participat la un atelier de arhitectură privind crearea machetei Rezervației Orheiul Vechi. De asemenea, au efectuat drumeții și lecții în aer liber privind biodiversitatea și s-au implicat în modul cel mai activ la semnalizarea traseului forestier Curchi-Donici. În timpul liber, au vizionat filme, au organizat jocuri și activități distractive.
De asemenea, în cadrul proiectului a fost organizat un Program de Micro-granturi pentru școlile partenere. În total, au fost acordate șapte granturi, de care au beneficiat următoarele instituții școlare: I.P. Gimnaziul Mașcăuți, I.P. Gimnaziul Piatra, I.P. Gimnaziul Vasile Lupu, Susleni, Liceul Teoretic I. Luca Caragiale, Orhei, Liceul Teoretic Holercani și Gimnaziul Grigore Vieru, Orhei.
Potrivit Elenei Scobioală, coordonatoarea proiectului, aceste activități au contribuit la crearea competențelor tinerilor pentru interpretarea patrimoniului natural și cultural, sporind cunoștințele lor și participarea la activități de promovare ale acestuia. De asemenea, proiectul a sprijinit profesorii din zona pilot a proiectului să-și creeze oportunități pentru aplicarea activităților de învățare prin observare și interacțiune cu mediul, în paralel cu instrumentele și metodele clasice de învățare în clasă.
În proiectul „Fortificarea educației ecologice în școli. Competențe și experiențe de interpretare a naturii”, finanţat de US Forest Service şi implementat de Mişcarea Ecologistă din Moldova, au fost implicați direct 10 profesori care au coordonat realizarea activităților la nivel local și au organizat constant activități cu peste 200 de elevi cu vârsta cuprinsă între 11-16 ani.