Comisia Europeană şi autorităţile naţionale de protecţie a consumatorilor au publicat joi rezultatele unei verificări minuţioase a site-urilor web, un exerciţiu care se efectuează în fiecare an pentru a se identifica încălcări ale legislaţiei UE în materie de protecţie a consumatorilor pe pieţele online, se arată într-un comunicat al Executivului comunitar, scrie Agerpres.

Anul acesta, pentru prima dată, verificarea s-a axat pe dezinformarea ecologică, denumită şi “greenwashing”, practică prin care întreprinderile susţin că fac mai mult pentru mediu decât fac în realitate. În cadrul acestei verificări minuţioase s-a analizat folosirea menţiunii “ecologic” în diverse sectoare de activitate, cum ar fi confecţiile, produsele cosmetice şi echipamentele de uz casnic. Autorităţile naţionale de protecţie a consumatorilor au avut motive să creadă că, în 42% din cazuri, afirmaţiile în acest sens au fost exagerate, false sau înşelătoare, acestea putând fi calificate drept practici comerciale neloiale în temeiul normelor UE. Amploarea dezinformării ecologice a crescut, pe fondul tendinţei consumatorilor de a alege produse ecologice.

“Din ce în ce mai multe persoane doresc să trăiască ecologic şi, în acest context, felicit întreprinderile care se străduiesc să ofere produse sau servicii ecologice. Există însă şi comercianţi lipsiţi de scrupule, care încearcă să păcălească consumatorii recurgând la cu afirmaţii vagi, false sau exagerate. Comisia se angajează pe deplin să creeze condiţii astfel încât consumatorii să poată face alegeri informate în contextul tranziţiei verzi şi să nu mai cadă victime dezinformării ecologice. Aceasta este chiar una dintre principalele priorităţi ale Noii agende pentru consumatori, pe care am adoptat-o toamna trecută”, a afirmat Didier Reynders, comisarul pentru justiţie.

După o verificare mai amplă, Comisia şi autorităţile de protecţie a consumatorilor s-au oprit asupra unui număr de 344 de afirmaţii aparent îndoielnice, pe care le-au analizat în detaliu, şi au constatat că în mai mult de jumătate din cazuri, comerciantul nu a furnizat suficiente informaţii astfel încât consumatorii să poată aprecia exactitatea afirmaţiilor, în 37% din cazuri s-au folosit afirmaţii vagi şi generale, cum ar fi “eco-responsabil”, “ecologic”, “durabil”, care urmăreau să le ofere consumatorilor impresia nefondată că un produs nu are impact negativ asupra mediului.

În plus, în 59% din cazuri, comerciantul nu a furnizat dovezi uşor de verificat în sprijinul afirmaţiei făcute.

În cadrul evaluărilor globale efectuate de autorităţi, s-a constatat că, luând în considerare diverşi factori, în 42% din cazuri au existat motive să se creadă că afirmaţiile ar putea fi false sau înşelătoare şi, prin urmare, că ar putea constitui o practică comercială neloială în temeiul Directivei privind practicile comerciale neloiale.

Autorităţile naţionale vor contacta societăţile în cauză şi le vor prezenta problemele identificate pentru ca acestea să le remedieze, după caz. Concluziile acestei verificări minuţioase vor fi luate în considerare în evaluarea impactului care urmează să fie pregătită pentru noua propunere legislativă de responsabilizare a consumatorilor în tranziţia verde, anunţată în Noua agendă pentru consumatori.

Ca parte a strategiei sale “De la fermă la consumator”, Comisia va propune un model obligatoriu armonizat de etichetare nutriţională pe partea frontală a ambalajelor produselor alimentare, astfel încât consumatorii să aleagă în cunoştinţă de cauză alimente sănătoase şi durabile. Pentru unele aparate de uz casnic, eticheta energetică a UE oferă deja o indicaţie clară şi simplă a eficienţei energetice a produselor, ceea ce ajută consumatorii să facă economii la factura de energie şi reduce în acelaşi timp emisiile de gaze cu efect de seră în întreaga UE.

Potrivit unei recente anchete de monitorizare a pieţei de consum, 78% din consumatori au considerat că impactul probabil asupra mediului al aparatelor de uz casnic este un criteriu foarte important sau destul de important atunci când aleg un produs.