fbpx

Da sau ba? Consultări publice la Parlament privind importul pieselor auto uzate

 Da sau ba? Consultări publice la Parlament privind importul pieselor auto uzate

Imagine simbol/piatauto.ro

Susține Ecopresa, distribuie!

Marți, 12 octombrie, la Parlament vor avea loc consultări publice privind un proiect de lege care prevede permiterea importului pieselor auto uzate. Organizat de Comisia economie, buget și finanțe consultările publice asupra proiectului de Lege privind modificarea Codului Vamal al Republicii Moldova(nr.198 din 24.08.2021) vor avea loc la ora 10.30, biroul 915 în incinta Parlamentului.

Deputatul PAS, Dumitru Alaiba, promotor al proiectului de lege, susține că fenomenul există, iar interdicția actuală doar alimentează corupția și contrabanda. Pe de altă parte, ONG-urile de mediu s-au pronunțat anterior pe marginea proiectului dat afirmând că este o inițiativă prematură.

„În alte țări mult mai avansate procesul este reglementat și parcă nu e mare catastrofă. Pe de altă parte, ne-au fost prezentate argumente ce țin de siguranța în trafic .Iar argumentul ecologic este de ambele părți. Dintr-o parte, reutilizarea pieselor este cel mai ecologic lucru pe care l-ai putea face, iar din altă parte ni se zice că piesele auto vechi sunt un risc pentru ecologie (și cele noi – nu). Mulți cetățeni așteaptă această lege. Dar sunt și antreprenori care spun că asta e rău pentru ei. Complicat, mai pe scurt! Vrem mâine la 10:30 să avem încă o discuție și să vedem încotro merge acest proiect”, a scris deputatul pe pagina sa de Facebook.  

CITEȘTE ȘI „Această inițiativă este prematură”. Opinia ecologiștilor privind proiectul de lege care ar permite importul pieselor auto vechi în R. Moldova

Anterior, ecologiștii au declarat că, în redacția actuală, proiectul deschide o poartă spre aducerea unor piese uzate fără alte reglementări, ceea va transforma R. Moldova într-o groapă de gunoi a fiarelor uzate.

În lipsa unui sistem integrat al deșeurilor, automobilele vechi importate, inclusiv piesele auto vor deveni deșeuri ce nu pot fi procesate. Or, mașinile conțin nu doar metal, ci și plastic, textile, uleiuri ce nu sunt supuse reciclării, ducând astfel la creșterea nivelului de poluare a solurilor. Totodată, mărind durata de funcționare a automobilelor vechi, inclusiv prin importul pieselor uzate, mărim și volumul emisiilor de carbon în atmosferă cu efecte adverse asupra schimbărilor climatice, precum și, implicit, asupra sănătății oamenilor”, afirmă Corneliu Mârza, ex-viceministru al Mediului, președintele Mișcării Ecologiste Urbane.

Totodată, activiștii atenționează că fără un mecanism bine gândit, cantitatea deșeurilor ireciclabile din țară va crește.

Rodica Iordanov, directoare executivă a Asociației EcoContact: „Atunci când trebuie să schimbăm un singur element al unui motor, se aduce întregul motor, care de cele mai multe ori nu este curățat, conține multe uleiuri și alte substanțe nocive despre care practic nimic nu se cunoaște și, mai rău, nimeni nu poate controla și nu duce răspundere pentru eliminarea acestora. Mai mult decât atât, în lipsa unui incinerator, volumul deșeurilor ireciclabile crește, Republica Moldova pierzându-și din imagine”. Actualmente, Rodica Iordanov este în funcția de Secretară de Stat la Ministerul Mediului.

Important: accesul la consultările din 12 octombrie se va efectua în baza următoarelor permisiuni:

1. Prezentarea certificatului de vaccinare valabil în cazul în care au trecut 14 zile de la imunizarea completă.

2. Prezentarea testului negativ PCR efectuat în ultimele 72 de ore.

3. Rezultatul negativ al unui test antigen rapid efectuat în ultimele 48 de ore.

4. Prezentarea concluziei medicale confirmative privind tratarea de COVID-19 nu mai veche de 180 de zile (6 luni) de la îmbolnăvire.

5. Act confirmativ de prezență a anticorpilor valabil cu o durată de cel mult 90 de zile de la efectuarea investigației.       

Confirmarea participării la adresa de e-mail: ceb@parlament.md. Telefon de contact  022 820-522.

Digiqole ad
Susține Ecopresa, distribuie!