Votat în lectură finală! Legislatorii au dat undă verde creării cheiurilor temporare pe râuri. Primele două vor apărea pe Prut
Proiectul de lege privind transportul naval pe Nistru și Prut, care a provocat nemulțumirea experților de mediu, a fost aprobat în lectura a doua de către Parlament. Documentul permite amenajarea cheiurilor temporare pe fluviul Nistru și râul Prut în scop navigabil. Odată cu permisiunea de a amenaja cheiuri, documentul permite și extragerea nisipului și prundișului din râuri. Documentul a fost aprobat cu votul a 54 de deputați, în ciuda faptului că activiștii de mediu au solicitat ca autoritățile să revizuiască documentul, astfel încât să nu fie prejudiciat mediul înconjurător.
Aprobat fără multe discuții în Parlament
Proiectul a fost propus în legislativ de către fostul deputat al Partidului Acțiune și Solidaritate, Vladimir Bolea, actualul ministru al Agriculturii. Astăzi, documentul a fost aprobat fără prezența autorului și nici nu a fost pus prea mult în discuție. Nimeni dintre deputații prezenți nu a avut întrebări sau obiecții asupra proiectului de lege.
Regulamentul în baza căruia urmează să funcționeze cheiurile temporare abia urmează să fie elaborat și aprobat de către Guvern, în decurs de o lună de la intrarea în vigoare a documentului.
„Terenurile din zonele și fâșiile riverane de protecție a apelor râurilor și bazinelor de apă se utilizează în conformitate cu Condițiile de amplasare (desființare) a cheiurilor temporare stabilite într-un regulament aprobat de către Guvern: în calitate de cheiuri temporare, în scop de acostare a navei, îmbarcare și debarcare a persoanelor, încărcare, descărcare, păstrare a încărcăturilor, desfășurarea activităților economice și efectuarea operațiunilor de vămuire; pentru amenajarea edificiilor temporare și efectuarea altor lucrări necesare în cazul iernării neprevăzute a navelor sau a diferitor accidente în care navele sunt implicate”, se spune în proiect.
Vladimir Bolea: „De fiecare dată când vor fi construite cheiuri, vor fi făcute expertize de mediu”
Autorul proiectului menționează că unul dintre scopurile documentului este să fie permisă curățarea șenalului navigabil și amenajarea cheiurilor temporare fără evaluarea impactului asupra mediului înconjurător sau expertizei ecologice de stat.
În plus, Vladimir Bolea a adus în proiect argumentul că poluarea de pe urma transportului rutier este mult mai mare decât ar fi de pe urma transportului naval. „Vorbim despre două artere cu mare potențial, dar moarte, pentru că din dorința de a face nu știu ce, unii cetățeni au băgat niște legi extrem de restrictive și au oprit orice circulație navală pe aceste două artere. Noi avem alături Uniunea Europeană, care este un model de urmat în materie de protecție a mediului, dar Republica Moldova a devenit „mai credincioasă decât Papa de la Roma”. Evident, trebuie de ținut cont de problemele de mediu, dar trebuie să înțelegem și faptul că o corabie de 1,5 mii de tone va scoate câteva sute de mașini de pe drumuri și din vămi, care poluează mai mult”, a spus recent autorul proiectului la o emisiune de la Radio Moldova.
În varianta aprobată a proiectului de lege, comercializarea aluviilor extrase nu este permisă. Este scris că nisipul și prundișul extras vor fi reîntoarse în luncă, în amonte sau în aval.
Vladimir Bolea recunoaște că nu trebuie să se facă business din vânzarea nisipului și prundișului care va fi extras din râuri. „Proiectul de lege prevede că nisipul care va fi extras de la adâncirea canalului navigabil va fi pus alături. Da, evident că de fiecare dată când vor fi construite cheiuri, vor fi făcute expertize de mediu, cu avizul de la Agenția de Mediu și nu oriunde, nu oricând, nu de către oricine, dar ele trebuie permise după modelul țărilor din Uniunea Europeană, sub stricta supraveghere a structurilor statului”, a declarat fostul deputat.
Potrivit lui, primele două cheiuri vor fi construite pe râul Prut.
Totodată, legea permite construcția și amenajarea drumurilor în zonele de protecție a apelor râurilor Nistru, Prut și Dunăre, care asigură legătura cu cheiurile temporare, iar fâșia de teren de 30 de metri de la linia apei în interior, la râurile Nistru și Prut, poate fi utilizată în scopurile navigației și asigurării navigației în siguranță.
„În scopul amenajării cheiurilor temporare, se permite extragerea nisipului și prundișului din albia minoră a râului”
Deși una dintre temerile experților de mediu a fost legată de permisiunea de a extrage nisipul și prundișul din albia râului, în zonele unde vor fi amenajate cheiurile temporare această prevedere a rămas neschimbată. Legislatorii au introdus în lege doar prevederea că beneficiarii cheiurilor temporare vor trebui să îngrădească teritoriul acestora și să instaleze sisteme de supraveghere video.
Anterior, activiștii de mediu au cerut Guvernului să respingă proiectul respectiv de lege pentru că acesta va avea efect negativ asupra râurilor, iar pierderile economice din punerea în aplicare a lui vor depăși semnificativ beneficiile obținute.
Experții în domeniul mediului au semnat atunci o declarație prin care au atras atenția asupra faptului că proiectul de lege nu ține cont de schimbările de regim hidrologic care au avut loc în ultimile decenii și de diminuarea continuă a râurilor și vizează, de fapt, extragerea și vânzarea nisipului și a pietrișului din râuri sub pretextul dezvoltării navigației, care nu poate fi eficientă în aceste condiții naturale.
Modificarea Legii privind t… by Ecopresa.md