Activiștii de mediu susțin că proiectul de lege care ar permite importul accesoriilor uzate pentru mașini în R. Moldova este prematur și necesită să fie ajustat. Opinia a fost exprimată în cadrul consultărilor publice asupra inițiativei legislative care prevede modificări la Codul Vamal în acest sens.

Mai exact, ecologiștii spun că, în redacția actuală, proiectul deschide o poartă spre aducerea unor piese uzate fără alte reglementări, ceea va transforma R. Moldova într-o groapă de gunoi a fiarelor uzate.

În lipsa unui sistem integrat al deșeurilor, automobilele vechi importate, inclusiv piesele auto vor deveni deșeuri ce nu pot fi procesate. Or, mașinile conțin nu doar metal, ci și plastic, textile, uleiuri ce nu sunt supuse reciclării, ducând astfel la creșterea nivelului de poluare a solurilor. Totodată, mărind durata de funcționare a automobilelor vechi, inclusiv prin importul pieselor uzate, mărim și volumul emisiilor de carbon în atmosferă cu efecte adverse asupra schimbărilor climatice, precum și, implicit, asupra sănătății oamenilor”, afirmă Corneliu Mârza, ex-viceministru al Mediului, președintele Mișcării Ecologiste Urbane.

Totodată, activiștii atenționează că fără un mecanism bine gândit, cantitatea deșeurilor ireciclabile din țară va crește.

Rodica Iordanov, directoare executivă a Asociației EcoContact: „Atunci când trebuie să schimbăm un singur element al unui motor, se aduce întregul motor, care de cele mai multe ori nu este curățat, conține multe uleiuri și alte substanțe nocive despre care practic nimic nu se cunoaște și, mai rău, nimeni nu poate controla și nu duce răspundere pentru eliminarea acestora. Mai mult decât atât, în lipsa unui incinerator, volumul deșeurilor ireciclabile crește, Republica Moldova pierzându-și din imagine”.

Deputatul Dumitru Alaiba, cel care a inițiat consultările publice asupra inițiativei legislative privind deschiderea importului pieselor auto vechi în Moldova, susține că, cadrul normativ legal existent, care în prezent interzice expres importarea în Republica Moldova a pieselor și accesoriilor pentru mijloacele de transport la mâna a doua, favorizează monopolurile și menținerea prețurilor exagerate pe piață, pe de o parte, iar pe de altă parte – contrabanda cu piese de schimb uzate și corupția. În plus, sub aspectul protecției mediului, reutilizarea unor piese mai vechi, dar calitative, este mai puțin poluantă decât producerea unor piese noi.

Pe de altă parte, Lilia Curchi, coordonatoarea grupului de lucru pe mediu din cadrul Parteneriatului Estic, afirmă că „cu toate că această inițiativă prevede 200 de mii de beneficiari, ea va avea în final peste 2 milioane de perdanți, din cauza poluării aerului”.

Ina Coșeru, președinta Centrului Național de Mediu, spune că este necesară elaborarea unei liste a vehiculelor și pieselor auto ce intră sub cadența reutilizării, ca de exemplu cele ce țin de caroserie, și a celor ce trebuie categoric interzise, cum sunt automobilele cu motoare pe diesel

Și Aurelia Bahnaru, Asociația pentru Valorificarea Deșeurilor, afirmă că în redacția actuală proiectul de lege ar putea face mai mult rău, decât să aducă beneficii: „Atât timp cât nu este elaborat un regulament al restricțiilor la utilizarea vehiculelor vechi, inclusiv piesele auto, prevăzut, de altfel, de Legea nr. 209 din 27.09.2016 privind deșeurile, această inițiativă este prematură, întrucât nu poate fi stabilit gradul de răspundere față de mediu a celor care, pe de o parte, importă aceste produse în țară, pe de alta, le utilizează”.