Peleți și brichete din biomasă pentru încălzirea caselor: ce potențial există în Republica Moldova
Oameni care inspiră. Comunitatea de mediu văzută prin #PoveștiDinECOmunitate
Utilizarea energiei vântului, a soarelui, sortarea și reciclarea deșeurilor, crearea propriilor pepiniere de puieți cu rădăcină protejată, compostarea, agricultura ecologică, stații de epurare individuale – sunt doar câteva dintre practicile introduse și promovate de comunitatea de mediu din Republica Moldova. Este vorba despre o comunitate foarte mare, diversă și dedicată, care și-a dat întâlnire la Centrul Comunitar 151 din Chișinău, pentru a marca încheierea primului an al Campaniei Ecopresa #PoveștiDinECOmunitate. Eroii #poveștilor și-au împărtășit emoțiile, au povestit despre realizările și planurile lor în cadru evenimentului organizat de Asociația Jurnaliștilor de Mediu și Turism Ecologic, cu sprijinul Suediei.
Rând pe rând, au fost vizionate reportajele video realizate în cadrul campaniei. Deși mulți dintre cei peste 40 de oaspeți priviseră materialele anterior, pe ecranul mare din sala Centrului Comunitar ele au căpătat o nouă viață.
Ana Coutinho, membră a Asociației Obștești „Grădina Moldovei”, a remarcat că #PoveștileDinECOmunitate sunt un exemplu de jurnalism pozitiv, care nu doar abordează probleme, dar oferă și soluții, iar aceste materiale trebuie promovate inclusiv în rândurile elevilor.
Impresionat de protagoniști și de poveștile lor, Roman Bahnaru, președinte al Asociației Obștești „EcoDigital”, a recunoscut că nu reușise să privească materialele pe social media, iar aceste exemple pozitive relatate în cadrul Proiectului #PoveștiDinECOmunitate ar merita să fie promovate și la posturile de televiziune din Republica Moldova. „Sunt niște istorii tare interesante, nu ar trebui să fie doar în social media”, consideră Roman.
Primarul satului Bălăurești, Nisporeni, Alexandru Ionel, a adăugat că istoriile video pot să inspire alți oameni să creeze și să dezvolte proiecte eco acasă la ei, în Republica Moldova.
O casă eficientă energetic, din cânepă industrială
Cum s-au schimbat lucrurile după participarea la campanie? – i-a întrebat Clara Abdullah pe protagoniștii prezenți la eveniment. Vladimir Ursu, fondator al Asociației Obștești „Renașterea Rurală”, a împărtășit din planurile lui „grandioase”, așa cum le-a numit chiar el. „Vrem să construim o casă din cânepă industrială. Sperăm să reușim în această primăvară. La fel, continuăm să montăm panouri fotovoltaice, panouri solare, încercăm să facem tot posibilul pentru a promova necontenit măsuri de eficiență energetică”, a spus cu entuziasm Vladimir Ursu.
„Coasem haine pentru animale”
Și în cazul Katerinei Kot, proprietara magazinului de caritate „Inimă pură”, multe s-au schimbat spre bine. Magazinul ei s-a extins – astăzi hainele donate sunt expuse spre vânzare pe o suprafață mai mare, de circa 200 de metri. Și sediul e altul, în sectorul Botanica, pe str. Sarmizegetuza. „Am început a coase haine pentru animale, tot din vestimentația adusă de voluntari. În martie, planificăm un eveniment foarte mare, balul de caritate „Inimă pură”, la care vom strânge donații pentru a putea steriliza mai multe pisici din stradă”, a spus Katerina Kot.
În cadrul evenimentului, am mai aflat că oamenii din comunitatea de mediu știu și petrecerile să le facă de poveste. Am descoperit că Petru Vinari de la Asociația Obștească Plantăm fapte bune este un foarte bun DJ. Clara Abdullah (Ecopresa), împreună cu un bun prieten, au pregătit un izvar de zile mari, EcoVisio a venit cu jocuri de masă pe subiecte de mediu, iar colegii de la EcoLocal au adus ceaiuri, gustărică și bragă – toate ingredientele din grădini în conversie ecologică. Resturile alimentare au fost aruncate în lăzile pentru compostare de la Green Pack. Toți au venit cu povești despre care abia așteptăm să vă povestim în următoarele materiale. Prietenii noștri de la Centrul Comunitar 151 nu doar că ne-au oferit spațiul, dar și ne-au încălzit cu un foc afară și ne-au făcut cunoștință cu două ucrainence, Liubovi și Elena, care ne-au preparat bucate gustoase.
Campania #PoveștiDinECOmunitate” continuă și noi materiale se coc deja în cuptorul ecopresa.md. Surse de inspirație, aceste reportaje sunt pentru toți cei care își doresc un mediu mai curat și mai sănătos.