Poluarea râului Nistru – o amenințare pentru viața și economia Republicii Moldova
„Inimă Pură” este un charity shop al Asociației Obștești „Felina Urbană”, o formă de antreprenoriat social deja la ordinea zilei în Occident, care schimbă sensul expresiei „haina îl face pe om”. Aici, haina îl face pe om...mai responsabil - față de mediu, fiindcă toate hainele vândute sunt donate, reciclate și reutilizate, dar și față de soarta pisicilor fără stăpân, spre care se îndreaptă toate profiturile magazinului.
Katerina Kot este fondatoarea magazinului „Inima Pură” și președintele Asociației Obștești „Felina Urbană”, înființată în 2013. Katerina s-a alăturat doi ani mai târziu și a venit cu inițiativa de a crea și a vine obiecte handmade, ca mod de a susține financiar asociația. Dorința de a avea un impact social cât mai mare și a asigura resurse financiare activităților „Felina Urbană” i-a dat Katerinei motivația de a deschide un magazin fizic, pentru obiectele handmade, cât și haine second hand, donate direct de oameni. Mai multe despre concept și drumul până la impact, ne-a povestit pe îndelete Katerina în rândurile de mai jos.
Magazinul „Inimă Pură” s-a deschis pe 13 noiembrie anul trecut, însă ideea a apărut tare demult. Mai întâi a fost înființată, în 2013, asociația caritabilă „Felina Urbană”, cu scopul de a sprijini sterilizarea pisicilor și a motanilor de stradă.
Eu m-am alăturat echipei în 2015 și am venit cu ideea de a vinde obiectele mele handmade pe la târguri, pe internet etc., ca un mod de a susține financiar asociația. Mai departe, am dezvoltat ideea unui magazin fizic pentru obiectele handmade, la care s-au adăugat apoi haine, accesorii și încălțăminte second hand, în stare bună.
Magazinul „Inimă Pură” este o afacere socială, cu un scop caritabil. Asta înseamnă că profiturile noastre nu merg în buzunarele vreunul investitor străin, ci se duc integral spre susținerea activităților asociației „Felina Urbană”.
Cea mai mare problemă a pisicilor din Chișinău este înmulțirea necontrolată, pe care noi ne străduim să o reducem. Cred că soluția pentru problema animalelor, și a pisicilor în special, constă în scăderea populației lor, într-un mod normal și sănătos.
Programul asociației „Felina Urbană”, susținut de magazinul nostru, urmărește sterilizarea pisicilor de stradă, pentru a reduce populația și a îmbunătăți calitatea vieții acestor animale. Făcând cumpărături la noi în magazin, contribuiți nemijlocit la această misiune.
Ideea magazinului nostru este de a accepta lucruri „la mâna a doua”, cum li se spune. Mai multe țări dezvoltate, precum Elveția, susțin din plin ideea de a reutiliza lucrurile și a îmbrăca haine second-hand. Pentru ei, asta e ceva normal.
Astfel, susținem ecologia țării, reducând cantitatea de deșeuri - unu la mână. Doi la mână - dăm lucrurilor o a doua viață, iar asta le permite oamenii să-și cumpere lucruri calitative la prețuri mici. Cred că este un lucru foarte important în această perioadă, care ne-a afectat financiar pe toți.
Puteți nu doar să cumpărați, ci și să aduceți - atât haine, cât și alte lucruri în stare bună. În așa mod, tot ne ajutați magazinul, care ajută, la rândul său, asociația „Felina Urbană”.
Printre oamenii care vin la noi la magazin sunt și care știu că vin într-un magazin de caritate, însă majoritatea trec pur și simplu prin zonă şi intră să întrebe ce fel de magazin e.
Bineînțeles, noi îi întâmpinăm pe toți și le explicăm conceptul magazinului, unde se duc toate veniturile, ce fel de lucruri avem și de unde provin.
Când aud explicațiile, desigur se bucură că la noi în țară există un astfel de magazin, și chiar din ce în ce mai multe. Am primit foarte multe reacții pozitive.
Eu cred că iubesc toate animalele în general, nu doar pisicile, încă din copilărie. Probabil că foarte mulți dintre noi iubesc animalele din copilărie, deoarece atunci se manifestă acel sentiment de grijă pentru creaturile mai mici.
Și eu luam acasă toți pisoii și cățeii amărâți pe care îi găseam. Ciori, porumbei tot luam acasă și-i îngrijeam, cumva îi tratam și le dădeam să mănânce. Apoi le dădeam drumul înapoi afară sau mă atașam de ele și le țineam acasă.
Mai târziu, pisicile au trecut cumva pe primul plan. Nu știu, simt eu față de ele un fel de conexiune, la nivel moral și sufletesc.
Noi simțim că avem sprijin. Din ce în ce mai mult, lumea ne știe și ne sprijină. Am fost foarte bucuroși să vedem chiar la deschiderea magazinului reprezentanți de la Pretura Centru, de la Parlament.
Pe parcurs, am căpătat mai mulți parteneri care ne ajută și ne sprijină. Este clinica Ciavdar, unde sunt sterilizați pisicile și motanii. Mai este rețeaua de magazine PetHouse, care ne-au dat posibilitatea de a ne vinde produsele handmade în lanțul lor de magazine.
În genere, ni se alătură mulți oameni care își oferă ajutorul. Pe la târgurile unde participăm, chiar apar voluntari care vor să ne coasă jucăriile, e un sentiment tare plăcut. Orice idee sau sprijin, indiferent cât de mărunt, ne ajută – de aceea, suntem mereu deschiși la propuneri.
Planuri sunt foarte multe și grandioase. Acum e într-adevăr un pic complicat, deoarece e o perioadă grea pentru toată lumea, din punct de vedere financiar și moral. Dar pe viitor, plănuim să deschidem un magazin online, să creăm propria noastră mini-linie de producție de jucării, poate și niște accesorii sau obiecte artizanale.
Avem planuri de extindere și desigur, cel mai mare și mai mare vis ar fi să ne extindem dincolo de granițele Moldovei. Odată cu deschiderea magazinului online, aș vrea ca produsele noastre să se vândă nu doar în Moldova. Peste hotare, asta ar fi pur și simplu grozav.
Suntem activi pe rețelele sociale, puteți să vă abonați la pagina „Inimă Pură” pe Facebook și Instagram și să distribuiți postările. Avem în fiecare lună câte o zonă foto cu tematică diferită, unde puteți veni să vă fotografiați absolut gratuit. Urmăriți-ne, scrieți-ne, interesați-vă de noi – vom fi foarte bucuroși!
Noi aici, la EcoPresa, avem un privilegiu pe care nu-l ascundem: acela de a cunoaște nemijlocit oamenii din comunitatea eco a Moldovei, fiecare cu povestea, pasiunea și îndeletnicirea lui. De la un timp, ne tot bate un gând: ce-ar fi să împărtășim privilegiul și să „dăm cuvântul” acestor oameni cu inima verde?
Prin campania #PoveștiDinECOmunitate, vrem să aducem în lumină un alt fel de eroi decât suntem obișnuiți să vedem în ochiul public, dar care merită toată admirația și susținerea. Sunt oameni ca noi și voi, care dau o față umană practicilor sustenabile și ne arată cât e de ușor să fii prietenos cu mediul chiar aici, în Republica Moldova. Cartea cu #PoveștiDinECOmunitate se completează mereu, așa că lasă-te inspirat și devino chiar tu următorul erou/următoarea eroină a campaniei noastre!
#PoveștiDinECOmunitate – o campanie de suflet marca Ecopresa.md, cu sprijinul Suediei
© ECOPRESA. All rights reserved *** Preluarea textelor care aparțin www.ecopresa.md poate fi făcută doar cu indicarea sursei și link activ către subiectul preluat.