Peleți și brichete din biomasă pentru încălzirea caselor: ce potențial există în Republica Moldova
De ce Guvernul R. Moldova a concesionat 40% din teritoriul Republicii Moldova
Guvernul R. Moldova a concesionat companiei americane Frontera Resources International dreptul de prospectare și evaluare geologică a 40% din teritoriul Republicii Moldova (petrol, gaze naturale), cu ulterioara exploatare.
Astfel, executivul oferă dreptul de explorare pentru o perioada de 50 ani, în perimetrul teritorial Ungheni – Basarabeasca.
La rândul ei, compania Frontera Resources International se obligă să facă investiții de 6 milioane USD în primii 5 ani, cu alte circa 50-100 milioande USD în cazul identificării și exploatării ulterioare a zăcămintelor.
Informația despre concesionarea zăcămintelor R. Moldova a trezit o serie de nedumeriri exprimate în mediul on-line, dar și mai multe materiale de presă la tema.
Pentru a elucida principalele aspecte ce țin de concesionarea lucrărilor de exploatare geologică a Republicii Moldova, recent, Expert-Grup a venit cu o Notă de poziție.
Iată cele 10 probleme descrise în nota de poziție:
1. Incoerențe în acțiunile Ministerului Mediului și ale Guvern de la primele etape ale procesului de concesionare. Astfel, Ministerul a lansat consultări publice pentru proiectul HG cu privire la concesionare până pe 27 iulie, în timp ce Guvernul a aprobat HG deja pe 20 iulie. Așadar, Guvernul a ignorat calendarul transparenței decizionale urmat de către Ministerul Mediului, iar cel din urmă nu a formulat nicio obiecție, făcută public.
2. Lipsă de legalitate la actul care transmite dreptul de concesionare. HG. nr 1439 a fost adoptată pe 30 decembrie 2016 de către Guvern în cadrul unei ședințe, care nu a avut loc, cel puțin judecând din lista ședințelor guvernului desfășurate în luna decembrie 2016, disponibilă pe pagina oficială a guvernului.
3. Caracterul limitat al consultărilor publice, din cauza informației disponibile doar în limba română. Deși legislația privind transparența decizională nu impune oferirea informației în alte limbi decât cea română (de stat), autoritățile sunt obligate să asigure o participare cât mai mare din partea cetățenilor. Având în vedere că obiectul concesionării este sudul țării, unde sunt localități vorbitoare de limbă rusă, se impunea necesitatea accesului la documentele privind concesionare, la fel în limba rusă, la etapa de consultări publice.
4. Probleme legate de situația financiară a companiei selectate. Criteriile de selectare a companiei concesionare au fost mai degrabă incomplete e și au exclus în totalitate aspectele ce țin de managementul și performanța financiară.
5. Societatea civilă nu a fost atrasă în mod efectiv în procesul de selecție a companiei concesionare. Ministerul Mediului a organizat concursul pentru selectarea reprezentantului societății civile în mod defectuos. Astfel, au fost introduse unele cerințe mai degrabă irelevante față de candidați, termenul pentru depunerea CV-ului a fost de numai două zile, iar CV-urile urmau să fie depuse personal la adresa Ministerului. În consecință, Ministerul Mediului a ales o persoană, asociată cu Academia de Știință din Moldova, care prin președintele său este membru al Cabinetului de miniștri.
6. Nu sunt prevăzute sancțiuni pentru încălcarea legislației pentru protecția mediului. Contractul de concesiune Frontera Resources International deși prevede obligații față de protecția mediului, nu specifică sancțiuni concrete pentru încălcarea legislației mediului în vigoare.
7. Instituirea unui monopol la explorare și, eventual, la exploatare. Contractul de concesiune oferă „dreptul exclusiv” pentru explorarea a 40% din teritoriu, dar și a ulterioarei exploatări (în cazul identificării resurselor). De fapt, această creează o situație de monopol asupra lucrărilor de exploatare.
8. Suspiciuni privind corectitudiunea concursului de concesionare. Frontera Resources International și-a înregistrat o companie în Moldova (Chișinău) cu aproximativ un an și jumate înainte de elaborarea HG privind concesionarea lucrărilor de explorare geologică a teritoriului în Moldova. Mai mult ca atât, reprezentanții guvernării au avut întrevederi cu compania americană cu câteva luni înainte de lansarea concursului de selectare a companiei concesionare.
9. Posibilitatea diminuării controlului asupra procesului de explorare geologică. Potrivit prevederilor contractuale, Guvernul și Ministerul Mediului au agreat ca Frontera Resources International să poate subcontracta ale companii pentru executarea lucrărilor de cercetare. Compania va trebui doar să notifice autoritățile, iar cele din urmă vor fi în dificultate să intervină pentru a respinge companiile subcontractate.
10. Oportunități de eschivare de la responsabilități pentru companie și pentru guvern (autorități). Ca urmare a clauzei vagi privind „forța majoră” privind “actele autorităților publice” și “etc.”, atât compania cât și guvernul poate fi absolvită de orice responsabilitate pentru neexcutarea sau executarea necorespunzătoare a contractului. Deciziile autorităților publice (locale sau centrale) pot servi ca unul din motivele invocate de către părțile semnatare ale contractului, pentru a nu îndeplini prevederile contractuale.
Menționăm că Nota cuprinde o analiză a etapelor concesionării, de la primele consultări publice pe marginea hotărârilor de guvern cu privire la concesionare de pe 7 iulie 2016 și până la semnarea contractului de concesionare cu compania americană Frontera Resources International (Corporation) LLC, de pe 2 ianuarie 2017. Documentul formulează și o serie de recomandări dedicate soluționării deficiențelor legate de transparența decizională și procedurile de concesionare.
Dionis Cenușă, autorul notei de poziție, spune că „este inadmisibil modul în care s-au organizat consultărilor publice sau cum a fost organizat concursul pentru selectarea reprezentantului societății civile. La fel, sunt întrebări pertinente ce țin de contract și cum acesta asigură protecția efectivă a mediului înconjurător sau responsabilizarea companiei concesionare”.
”Este urgent necesară prezentarea tuturor datelor pe marginea concesionării. Totodată, trebuie inițiată o investigare minuțioasă a faptului cum a fost negociat și semnat contractul de concesionare. Nu în ultimul rând, Guvernul Republicii Moldova și Ministerul Mediului al Republicii Moldova trebuie să explice de ce apar contradicții la nivelul procedurilor de transparență decizională”, spune Dionis Cenușă. Expertul solicită și deputaților din Parlamentul Republicii Moldova să examineze aceste întrebări.
Anterior, Valeriu Munteanu, Ministrul Mediului a declarat că temerile sunt nejustificate.