Fără expertiză obștească și fără acordul cetățenilor. Modificările la legea privind spațiile verzi, votate în lectură finală
Deși peste 30 de ONG-uri consideră părtinitoare și dăunătoare inițiativa legislativă care prevede modificarea Legii spațiilor verzi din localitățile urbane și rurale, în special, modificările care prevăd abrogarea prevederii privind consultarea cetățenilor și expertiza ecologică obștească și de stat, proiectul a fost votat în lectură finală. Decizia a fost luată pe 24 decembrie cu votul a 58 de parlamentari.
Autoarea proiectului Ina Coșeru a reiterat în discursul său că scopul proiectului este interzicerea construcțiilor capitale în spațiile verzi ale localităților urbane și rurale care aparțin domeniului public. Potrivit ei, Comisia Mediu și Dezvoltare Regională a recomandat aprobarea proiectului în lectură finală cu votul a cinci membri.
Președintele Parlamentului a declarat că este „un proiect important și așteptat”. Iar în urma procesului de vot, 58 de deputați l-au susținut.
Precizăm că într-o declarație peste 30 de ONG-uri au cerut Parlamentului să reîntoarcă în Comisie inițiativa legislativă, care ar aduce prejudicii Programului de guvernare la combaterea corupției instituționale.
„Afirmația că modificarea legii aduce interzicerea construcțiilor capitale în spațiile verzi este manipulatoare, dat fiind că se referă la o prevedere deja existentă în lege, care era abuziv încălcată în favoarea grupurilor de interese obscure. Sub paravanul acestor așa-zise modificări, avizate de Guvern, sunt abrogate două prevederi esențiale ce vizează consultarea cetățenilor și avizul expertizei ecologice obștești”, susțin autorii declarației.
Mai exact, potrivit declarației, prin modificările operate, și mai exact prin abrogarea alineatului 3 al art. 20 din Lege, comunitatea și cetățenii care locuiesc în zona unde este localizat spațiul verde sunt privați de dreptul de a mai fi consultați cu privire la amenajările și eventualele construcțiile de divertisment din spațiile verzi, indiferent de tipul lor, și nici nu va fi necesară expertiza ecologică de stat sau cea obștească.
Și Centrul Național Anticorupție a atenționat despre riscurile de corupție ale inițiativei legislative. Mai exact, experții CNA susțin, în avizul la proiect, că textul „obiectiv pentru activități economico-sociale compatibile cu destinația spațiilor verzi”, precum și textul „obiectiv incompatibil cu destinația spațiilor verzi” pot genera interpretări diferite ale sensului, ceea ce va duce la o aplicare confuză a normelor.
Aceștia explică că, în redacția propusă, nu este clar dacă, spre exemplu, un obiectiv cu caracter cultural-artistic amplasat pe teritoriul unui spațiu verde poate sau nu poate fi calificat ca fiind construcție capitală. Astfel, potrivit experților CNA, ambiguitatea administrativă a sensului termenilor respectivi va permite interpretarea confuză și defectuoasă a acestora.
În comunicatul distribuit de Parlament, se arată că proiectul prevede și modificarea Codului contravențional, pentru sancționarea faptelor de construcție sau amplasare neautorizată a obiectivelor pe teritoriul spațiilor verzi, proprietate publică. Așadar, Codul contravențional a fost completat cu un articol, care prevede amenzi pentru cei care încalcă legislația. Mărimea contravenției pentru persoanele fizice variază de la 60 la 90 unități contravenționale. De asemenea, persoanele cu funcții de răspundere riscă amenzi în valoare de la 210 la 270 unități contravenționale, iar, pentru persoanele juridice, mărimea contravenției variază de la 240 la 300 de unități contravenționale.