Anvelopele uzate în RM: de la deșeu, la resursă. Ce se face și ce mai trebuie făcut
Anvelopele uzate în RM: de la deșeu, la resursă. Ce se face și ce mai trebuie făcut

Foto: EcoElastic/Facebook
Anvelopele uzate sunt o problemă vizibilă în Republica Moldova. Le vedem aruncate pe marginea drumurilor, în fâșii forestiere sau pe câmpuri, dar și refolosite „în scopuri decorative” în curțile blocurilor – fixate în jurul rondurilor de flori și al terenurilor de joacă. Anvelopele uzate aruncate la întâmplare, dar și cele aranjate prin curți sunt la fel de nocive – substanțele toxice din ele ajung în sol sau în apele freatice şi, până la urmă, tot omul le consumă, odată cu apa și hrana.
Cum putem schimba situația? Prin informare, colectare responsabilă și încurajarea unor soluții ecologice pentru reutilizare. Anvelopele uzate nu sunt doar deșeuri – ele pot deveni resurse valoroase dacă sunt gestionate corect.
S-a estimat că timpul de descompunere a anvelopelor este de 600 de ani. Reciclarea și valorificarea lor nu doar că reduce poluarea, dar și oferă soluții sustenabile. Din ele se pot obține materiale pentru asfalt, terenuri de sport sau chiar combustibil alternativ. În plus, colectarea organizată a acestora previne incendiile toxice și protejează de nimicire spațiile verzi.
Lăsăm anvelopele uzate la magazin sau la alt punct de colectare autorizat fără a plăti vreo taxă

Fiecare anvelopă importată înseamnă o anvelopă uzată peste ceva timp. Cele mai multe deșeuri de asemenea tip se acumulează prin noiembrie, când mașinile sunt trecute la cauciucurile de iarnă, și prin aprilie, când trec la cauciucurile de vară.
Cum scăpăm de anvelopele vechi? Persoanele fizice și juridice sunt obligate să predea anvelopele uzate la punctele de colectare autorizate – un asemenea statut îl pot deține și magazinele specializate, și firmele de vulcanizare.
Preluarea anvelopelor uzate de la persoanele fizice se face gratuit, fără niciun fel de taxă, stabilește Regulamentul privind gestionarea anvelopelor uzate, care a intrat în vigoare din 23 martie 2023. Iar aruncarea la întâmplare, arderea și înhumarea cauciucurilor sunt pedepsite cu amendă.
„O persoană fizică are dreptul să lase anvelopele uzate la punctul de unde le-a cumpărat sau la punctul unde și-a schimbat anvelopele. Sistemele colective autorizate în gestionarea anvelopelor uzate au obligație legală de a organiza puncte de colectare pentru persoane fizice. Și nu trebuie să plătim nicio taxă, fiindcă asta prevede și regulamentul privind gestionarea anvelopelor uzate. Uleiurile și anvelopele uzate se preiau gratuit. Asta prevede legea. Dacă cineva solicită bani pentru a lăsa anvelopele, este ilegalitate”, accentuează expertul de mediu Ruslan Nercaș, solicitat de Ecopresa.
Numărul punctelor autorizate de colectare a anvelopelor uzate a crescut față de acum un an sau doi, dar oricum sunt insuficiente în unele regiuni.
„Procesul de colectare s-a îmbunătățit parțial prin înființarea unor puncte autorizate de predare, însă acoperirea acestora rămâne insuficientă la nivel național. Multe service-uri auto și comercianți au început să accepte anvelopele uzate de la clienți, dar încă există unii care nu cunosc reglementările în domeniu și nu-și cunosc obligațiile”, constată Nicolae Strulea, directorul adjunct al Agenției de Mediu, solicitat de Ecopresa.
Potrivit lui, „deși există un cadru legal mai strict, problema depozitării ilegale persistă. Raportările ONG-urilor și observațiile din teren arată că anvelopele continuă să fie abandonate în spații neautorizate. Acest lucru se explică prin mai mulți factori, inclusiv prin lipsa de conștientizare a populației privind gravitatea daunei aduse mediului de gestionarea incorectă a anvelopelor uzate”.
Referitor la reutilizarea necorespunzătoare a anvelopelor în curțile blocurilor, la locurile de joacă, responsabilul spune că aceasta „este o practică moștenită, fiind percepută de unele comunități ca o soluție „practică” de amenajare a teritoriului, însă treptat va fi exclusă”.
Cum s-au conformat agenții economici la cerințele Regulamentului
Agenții economici care operează cu anvelope sunt obligați de regulamentul menționat să dețină autorizație de mediu și să asigure crearea unei rețele de colectare a anvelopelor uzate prin intermediul centrelor de deservire tehnică a automobilelor, centrelor comerciale, parcărilor. Implementarea acestui regulament este asigurată de Agenția de Mediu și Inspectoratul pentru Protecția Mediului (subordonate Ministerului Mediului).
Pe parcursul anului 2024, 190 de agenți economici au importat anvelope în Republica Moldova. Dintre aceștia, doar 95 s-au înregistrat în Lista producătorilor de responsabilitate extinsă (REP). Colectarea și valorificarea deșeurilor în mod individual era realizată în 2024 de către 20 de producători, iar valorificarea în mod colectiv – de către 75 de producători, comunică Agenția de Mediu, solicitată de Ecopresa.
Colectarea și valorificarea colectivă se realizează prin „MoldControl” – acesta este singurul sistem colectiv autorizat din Republica Moldova pentru deșeurile de anvelope de diverse tipuri.
Cei care doresc să predea anvelope uzate, pot solicita suportul acestui sistem colectiv (prin Moldrec), inclusiv la nr. de tel. +373 60 291 291.
Agenția de Mediu ne-a oferit o listă cu 15 agenți economici care sunt autorizați să colecteze anvelope vechi și să le transporte centralizat la companiile care reciclează (puțini sunt și reciclatori): SRL ,,Ecoelastic Lux; SRL „Moldrec Group”; SRL „Ispan Lux”; SRL „Kirkland Grup”; SRL „GMC Innovation”; SRL „Finplast – Prim”; SRL „ECO RECYCLING”; SRL „Palin Construct”; SRL „Big Boss Trucks”; SRL „GMR Recycle Solutions”; SRL „Ecoelastic”; SRL „Eco Save Team”; SRL „Lafarge Ciment” (Moldova); SRL „Terrecycling”; SRL „ERODALS”.
Potrivit Agenției de Mediu, Regulamentului privind gestionarea anvelopelor uzate a pus bazele unui sistem mai clar de colectare și valorificare a anvelopelor uzate, stabilind responsabilități pentru importatori, distribuitori și utilizatori. Totodată, implementarea Răspunderii Extinse a Producătorului (REP) a început să funcționeze treptat, determinând un număr tot mai mare de agenți economici să participe la sistemele de colectare.
„Odată cu intrarea în vigoare a regulamentului, foarte mulți operatori din cei care prestează servicii de schimbare a anvelopelor, de înlocuire a lor sau de vânzare, au devenit foarte activi în căutarea de operatori care ar putea să le preia deșeurile de anvelope de la punctele de lucru”, observă și Ruslan Nercaș.
Ce cantități de anvelope uzate au fost colectate în 2024?
În 2024, în Republica Moldova au fost importate în jur de 11.000 de tone de anvelope (100 de anvelope pentru mașină cântăresc în medie o tonă). Importul de cauciucuri este în creștere de la an la an, pentru că sporește și numărul de mașini.
Despre cantitatea de anvelope vechi colectate și ce s-a întâmplat ulterior cu acestea vom afla după 30 aprilie – până la această dată, fiecare operator urmează să depună raport la Agenția de Mediu. „MoldControl” urma să colecteze cel puțin 2.000 de tone de anvelope, obiectiv care, conform surselor noastre, a fost atins.
Cine și cum reciclează anvelopele în Republica Moldova?
Anvelopele conțin aproximativ 70% cauciuc, care poate fi reciclat pentru producerea de carburant, materiale de construcții sau componente din cauciuc tehnic. Adoptarea unui model de economie circulară este esențială pentru reducerea impactului ecologic.
La începutul anului 2024, vreo 32 de tone de anvelope uzate acumulate de întreprinderea de stat „Moldelectrica” pe parcursul a numeroşi ani au fost transformate la o fabrică din Chişinău în pavele cu care vor fi acoperite terenurile de joacă pentru copii. Alte anvelope uzate întreprinderea dorea să le transforme în cărbuni și gaze (prin piroliză).

Acum există câteva companii care au dreptul să prelucreze pe loc, în Republica Moldova, anvelopele uzate: „EcoRODALS”, o fabrică din Tiraspol, autorizată de Agenția de Mediu a RM, „EcoElastic” și „Artesa-Cons”, ambele din Chișinău, și Uzina de ciment „Lafarge”, din Rezina.
„De la intrarea în vigoare a regulamentului, situația este, după părerea mea, mai bună, dat fiind faptul că au apărut încă doi operatori autorizați și apți de a recicla sau a elimina aceste deșeuri de anvelope. Este vorba despre un operator care reciclează deșeurile de anvelope, transformându-le în granule și apoi producând din ele pavaj din cauciuc, care se află în orașul Tiraspol. Și o altă autorizare a fost eliberată pentru incinerarea anvelopelor care cel mai probabil nu vor putea fi reciclate, vor fi incinerate chiar la operatorul care a obținut autorizația de eliminare a lor – „Lafarge”. Aceasta înseamnă că rezultatele eliminării vor fi mult mai bune și cantitatea de anvelope care vor fi aruncate la gropi sau păstrate în condiții ilegale și non-ecologice va fi mult mai mică”, spune expertul de mediu Ruslan Nercaș.
„Artesa-Cons” poate prelucra anvelopele prin piroliză (descompunere la temperaturi înalte, fără oxigen), dar în prezent are o dificultate: autorizația veche i-a expirat, iar cea nouă încă nu i-a fost eliberată. Piroliza este considerată una dintre cele mai inofensive proceduri de reciclare a anvelopelor.
„Lafarge” a obținut recent autorizația pentru coprocesarea (coincinerarea) anvelopelor și urmează să înceapă această activitate prin a doua jumătate a lunii martie, potrivit surselor Ecopresa. Punem accentul pe cuvântul „coprocesare”, pentru că anvelopele vor fi utilizate de uzină ca un combustibil alternativ, iar zgura (rezultatul arderii) va fi utilizată ca materie primă pentru produse (ciment ș.a.).
Am întrebat Agenția de Mediu care sunt riscurile și mecanismul de preluare a anvelopelor uzate de către uzina „Lafarge”. Răspunsul primit este următorul: „Conform art. 17 (1) al Legii privind deșeurile nr. 209/2016, amplasarea pe teritoriul Republicii Moldova a instalațiilor de incinerare și de coincinerare a deșeurilor și efectuarea operațiunilor de incinerare și de coincinerare a deșeurilor se restricționează, se reglementează și se realizează în condiții controlate riguros, conform cerințelor stabilite de legea privind deșeurile și a cadrului normativ aprobate în temeiul acesteia. Conform legii menționate, instalațiile de coincinerare a deșeurilor prezintă orice unitate tehnică staționară sau mobilă al cărei scop principal este generarea de energie sau producerea de produse materiale și care utilizează deșeuri drept combustibil uzual sau suplimentar sau în care deșeurile sunt tratate termic în vederea eliminării lor prin incinerarea prin oxidare, precum și prin alte procedee de tratare termică, cum ar fi piroliza, gazeificarea sau procesele cu plasmă, cu condiția ca substanțele care rezultă în urma tratării să fie incinerate ulterior. Pentru asigurarea prevenirii și minimizării a impactului negativ asupra mediului și sănătății populației, planificarea activităților de coincinerare a deșeurilor se realizează în conformitate cu Legea nr. 86/2014 privind evaluarea impactului asupra mediului”.
Anvelopele din curți – pericol pentru natură și oameni
Nu doar anvelopele uzate aruncate pe marginea drumurilor, pe câmpuri și în ape, dar și cele instalate „în scopuri decorative” în curțile blocurilor sunt nocive pentru mediu și sănătatea umană.
„Anvelopele prezintă pericol în special atunci când sunt depozitate pe sol. În primul rând, pentru că în interiorul lor se formează un depozit ideal pentru acumularea umidității, creează premise pentru dezvoltarea coloniilor de țânțari, bacterii și alte microorganisme care pot fi dăunătoare vieții noastre. Totodată, aceste anvelope încep să degradeze și, odată cu precipitațiile, microparticule din ele se duc în sol împreună cu apa, pentru ca ulterior să fie consumate de noi sub formă de apă, sub formă de legume, plante. Exact aceeași istorie ca și cu microplasticele”, explică Ruslan Nercaș.

În acest caz, cine ar trebui să se autosesizeze, să evacueze toate anvelopele aranjate în jurul rondurilor de flori, a copacilor și chiar a locurilor de joacă pentru copii? În sfera mediului, funcția de control o deține Inspectoratul pentru Protecția Mediului (IPM) – acesta verifică starea lucrurilor, se autosesizează sau sesizează alte organe, dacă o situație sau un fenomen creează probleme.
IPM efectuează verificări și controale la persoane fizice și juridice în activitatea cărora sunt generate deșeuri de anvelope, iar acestea se vor intensifica pe parcursul campaniei de salubrizare de primăvară.
„În urma controalelor, dacă sunt depistate încălcări, se dau prescripții obligatorii atât ca să nu admită depozitarea sau aruncarea lor, cât și să le predea, în bază de contracte sau acte de predare-primire, agenților economici autorizați în colectarea și reciclarea acestor tipuri de deșeuri”, declară Ion Bulmaga, șeful IPM, solicitat de Ecopresa.
O bună parte a anvelopelor abandonate în natură sunt constatate în urma raziilor, inclusiv a celor efectuate ca urmare a petițiilor, sesizărilor, apelurilor telefonice recepționate de IPM. Cazurile de anvelope folosite ca decor prin curțile de bloc de asemenea ar trebui semnalate Inspectoratului, inclusiv pe platforma „EcoAlert”, potrivit lui Ion Bulmaga.
Exemplul altor țări: Australia va folosi anvelopele vechi la fabricarea „oțelului verde”
O iniţiativă de gestionare a anvelopelor din Australia a deschis calea spre o economie circulară în această țară. Exemplul este semnalat într-un articol de Aurelia Bahnaru, administrator A.O. Centrul de instruire și consultanță E-Circular: ministrul australian al Mediului, Tanya Plibersek, a declarat că anvelopele sunt unul dintre cele trei fluxuri de deşeuri de pe lista anuală de priorităţi a guvernului, iar prin această declarație i-a făcut să acționeze pe producători, retaileri, consumatori etc. pentru o mai bună utilizare, reutilizare, reciclare și eliminare în siguranţă a cauciucurilor uzate.
O parte dintre anvelope vor fi prelucrate conform metodei dezvoltate de un profesor australian, Veena Sahajwalla – „o tehnologie care decarbonizează producţia de oţel prin înlocuirea cărbunelui și a cocsului cu anvelope uzate”. Conform descrierii din articolul citat, „procesul eliberează carbonul și hidrogenul din anvelope, creând o materie primă „verde“ formată din hidrogen și carbon solid. Tehnologia preia particule de cauciuc și le injectează în procesul de fabricare a oţelului cu cuptor electric cu arc. Această injecţie creează reacţii care eliberează componentele de hidrogen și carbon solid ale cauciucului, necesare pentru fabricarea oţelului, făcând din cauciuc o resursă regenerabilă. Fără risipă!”. Astfel se obține un fel de „oțel verde”.
Viziunea profesorului australian include înfiinţarea de „microfabrici” în comunităţi mai mici, pentru a procesa anvelopele reciclate, generând beneficii economice semnificative. „Prin procesarea deşeurilor aproape de locul în care sunt consumate, putem crea valoare acolo unde produsele folosite sunt centralizate şi le permitem tuturor să devină parte a lanţului de aprovizionare”, spune profesorul Sahajwalla.
Ce putem face? Soluții pentru un mediu mai curat
Problema anvelopelor uzate ține și de sănătatea publică și de protecție a mediului.
Soluția? Reciclarea și valorificarea lor responsabilă. În loc să ajungă în păduri, pe câmpuri sau în curțile blocurilor, anvelopele pot fi colectate și transformate în materiale utile: granule pentru terenuri de sport, asfalt mai durabil sau chiar combustibil alternativ pentru industrie. În multe țări, sistemele de colectare și reciclare funcționează eficient, iar Republica Moldova are nevoie de măsuri similare, susținute de autorități, companii și cetățeni.
Fiecare dintre noi poate contribui. Alegând să predăm anvelopele uzate la centre specializate și să informăm și pe alții despre riscurile abandonării acestora, facem un pas spre un mediu mai curat și mai sigur. Natura nu are nevoie de cauciuc, dar noi avem nevoie de o natură sănătoasă.


Ce conțin anvelopele și de ce sunt periculoase?
Anvelopele sunt fabricate din: cauciuc sintetic și natural, negru de fum, uleiuri, metale grele (plumb, cadmiu, zinc) și substanțe chimice utilizate pentru rezistență. Aceste materiale sunt durabile, dar, în timp, eliberează în mediu compuși toxici, care pot afecta solul, apa și aerul.
Cum poluează solul și apa?
Anvelopele abandonate în natură degradează lent sub influența razelor UV și a ploilor.
Apa de ploaie spală substanțele chimice din cauciuc, infiltrându-le în sol și în pânza freatică. Astfel, metalele grele și hidrocarburile pot ajunge în sol și apă, afectând ecosistemele și chiar apa potabilă.
Poluează aerul
Atunci când anvelopele sunt arse, degajă în aer fum toxic care conține dioxine, furan, hidrocarburi aromatice policiclice (HAP). Aceste substanțe sunt extrem de periculoase pentru sănătatea umană, putând provoca boli respiratorii și chiar cancer.
Impact negativ asupra faunei
Anvelopele aruncate devin adesea surse de apă stătătoare, perfecte pentru reproducerea țânțarilor sau a altor insecte care transmit boli. De asemenea, animalele sălbatice pot rămâne blocate în ele sau se pot răni.
Anvelopele nu se descompun niciodată complet
O anvelopă abandonată poate polua mediul timp de zeci sau chiar sute de ani.
Soluția – reciclarea și valorificarea. Anvelopele pot fi reciclate în materiale pentru asfalt, terenuri de sport, mobilier urban sau chiar energie.
***
Material realizat de Ecopresa în colaborare cu EcoVisio.
Postări asemănătoare
