fbpx

Aerul condiționat în mașină, pe caniculă: asigurăm confortul economisind combustibil

 Aerul condiționat în mașină, pe caniculă: asigurăm confortul economisind combustibil

Sursă foto: https://polar-aircon.co.uk/

Susține Ecopresa, distribuie!

Utilizarea eficientă a combustibilului pe timp de caniculă, când climatizorul funcționează non-stop, îi preocupă pe mulți șoferi. Cum să ne asigurăm și confortul, dar și să economisim? Am discutat despre aceasta cu Iulian Malcoci, doctor, conferențiar universitar, Facultatea de Inginerie Mecanică, Industrială şi Transporturi din cadrul Universității Tehnice din Moldova (UTM).

Important este să NU deschidem geamurile

Indiferent cât de aerodinamic este automobilul, consumul va crește dacă deschidem geamurile. Acest lucru se întâmplă deoarece aerul cald de afară intră în mașină și forțează sistemul de climatizare să funcționeze mai intens. Drept urmare, motorul consumă mai mult combustibil.

„Geamurile deschise cu aerul condiționat pornit vor suprasolicita compresorul, implicit, motorul, ceea ce va duce inevitabil la creșterea consumului”, atenționează expertul.

Recircularea aerului ajută la menținerea unei temperaturi confortabile

https://lh7-us.googleusercontent.com/docsz/AD_4nXcj5mLW3ac4Va8Z0PUqj9si-vr92qMSOX0roxtPbJBHxHn8Lpzw8YBu6SZLDAp9ijMD3uDw28lZEFBvmk07pMSSGUNwEjQDNhaItAD6grde4r6TI5fwoCSVrHtcKSSU7LsmF06cOqj0vzqXL-8-_S-dNYk?key=GalCmwdAfBc7IQ58DP6xeg

Sursă foto: www.southernliving.com

Recircularea aerului ajută la reducerea consumului de combustibil, deoarece în habitaclul automobilului nu mai pătrunde aer cald din exterior și astfel aerul condiționat nu solicită suplimentar motorul.

„Recircularea nu trebuie inițiată imediat după ce pornim motorul și climatizorul, mai ales dacă mașina a fost parcată într-o zonă fără umbră și a fost expusă la soare un timp îndelungat. După ce pornim motorul, lăsăm geamurile (sau ușile) deschise pentru câteva minute, astfel încât aerul cald să fie eliminat mai rapid din interior. Dacă trebuie să circulăm o perioadă îndelungată, nu trebuie să setăm ventilatorul la viteză maximă. De asemenea, după pornirea motorului, putem stropi geamurile față/spate înainte de a porni aerul condiționat, pentru că lichidul pentru spălatul parbrizului ajută la diminuarea temperaturii”, explică Iulian Malcoci.

Filtrul poate fi „de vină” pentru răcirea insuficientă

Uneori putem avea senzația că catalizatorul nu răcește suficient – acest fenomen poate fi cauzat de acumularea unei cantități mari de praf în filtrul salonului automobilului. De regulă, această situație este mai des întâlnită la șoferii care călătoresc des pe drumuri neasfaltate. Din această cauză, se recomandă ca acest filtru să fie schimbat o dată la 10.000-15.000 de kilometri parcurși.

Se poate întâmpla ca problema să fie cauzată și de radiatorul murdar. Un asemenea caz este mai complicat, deoarece radiatorul trebuie demontat și spălat cu un jet puternic de apă.

Automobilele electrice sunt mai afectate 

Deși în primul rând ne gândim la consumul sporit de motorină și benzină din cauza climatizorului, impactul este mai mare în cazul automobilelor electrice.

„Probleme la folosirea aerului condiționat vor simți proprietarii de mașini Full Electric: utilizarea aerului condiționat poate diminua considerabil autonomia mașinii, în unele cazuri chiar și la jumătate. De exemplu, în loc de 400 km indicații de producător, autonomia poate să scadă sub 200 km, dacă folosim aerul condiționat”, mai explică Iulian Malcoci pentru Ecopresa.

Digiqole ad
Susține Ecopresa, distribuie!

Anastasia Gherman