Proiectul care permite importul pieselor auto uzate, votat în prima lectură. Pentru cea de a doua se vor interveni cu amendamente
În Republica Moldova ar putea fi permis importul pieselor uzate. Deputații au votat, în prima lectură, proiectul de lege pentru modificarea Codului vamal în acest sens. Deși parlamentarii și-au exprimat susținerea pentru inițiativă, aceștia au subliniat necesitatea precizării listei pieselor cărora va fi permis importul și necesitatea procedurii de omologare. În același timp, deputatul BCS Reidman susține că proiectul poartă mai multe riscuri afirmând că mai trebuie de lucrat la inițiativă. Anterior ecologiștii au declarat că este o inițiativă prematură..
Unul din autorii proiectului, deputatul PAS, Dumitru Alaiba, a declarat că prin eliminarea interdicției se va anima concurența în domeniu, iar cetățenii vor plăti un preț mai corect pentru aceste piese. „Pentru lectura a doua voi introduce anumite limitări pentru a nu risca cu produsele care ar putea constitui un risc pentru mediu, sau pentru securitatea în trafic. Vorbesc de cauciucuri uzate sau acumulatoare, pe care trebuie să le limităm pentru că astfel mergem într-o altfel de extremă. Dar de fapt argumentul de mediu este de partea acestei măsuri pe care o propunem, anume din motivul că cea mai mare daună pentru mediu este să produci de la zero bucata cea de fontă sau de fier pentru a fi utilizată, cumpărată nouă și utilizată, ori sunt piese care pot fi utilizate și reutilizate timp de zeci de ani la automobil”, afirmă Alaiba.
La întrebarea deputatului Burduja cum le va fi estimată valoarea la vamă, Alaiba menționând că va fi aplicată procedura de care se ține cont la introducerea altor piese similare, cum ar fi tractoarele. „Mecanismul de implementare va fi similar cu produsele existente care acum se introduc legal și nu este o problemă și asigurăm și o sursă la buget, pentru că acum este o sursă de venit pentru corupția din unele instituții”, a declarat Alaiba.
Burduja a cerut și precizări cum va fi evaluată calitatea și conformitatea piesei importate. „Când este vorba de o piesă nouă eliberată de furnizor, ea vine cu un anumit certificat de calitate și conformitate” spune Burduja întrebând cum va fi în cazul pieselor uzate afirmând că acest aspect ține de securitatea traficului. „Dacă este vorba de plăcuță de frână, sau de același disc pentru frână, care a fost in utilizare, cine va asigura securitatea utilizării acestui accesoriu, mai ales când e vorba de un transport public, vă dați seama că este vorba de calitatea și conformitatea piesei importate. Repet când e vorba de motor, oglindă – nu sunt întrebări, dar când e vorba de aceste elemente foarte importante în securitatea traficului”.
În replică, Alaiba a declarat că prin această interdicție se încearcă a rezolva alte probleme ce țin de serviciul tehnic sau revizia tehnică. „Această interdicție este injustă și absolut abuzivă care împinge oamenii într-o situație să încalce lege și o lege care nu-i corectă. Noi pur și simplu eliminăm această interdicție, evident sunt unele produse care trebuie să le limităm corect, ca să nu reprezinte un risc pentru mediu, sau pentru siguranța în trafic, dar încă odată este și discreția șoferului să-și dea seama că plăcuțe de mâna a doua mai bine să nu cumpere și nimeni nu o să aducă, nici acum nu aduc plăcuțe de frâne, aduc altceva”, a declarat Alaiba.
Și deputata Ina Coșeru, una dintre autoarele proiectului, a susținut inițiativa afirmând că este un proiect așteptat de cetățeni. Totodată, ea a ținut să precizeze că în conformitate cu participanții la consultările publice la acest proiect va fi stabilită o listă clară a pieselor uzate care pot fi importate. Totodată, deputata a subliniat că „sunt multe piese uzate căutate pe piață și nu reprezintă pericol pentru traficul rutier și din punct de vedere al mediului este bine să le refolosim, reutilizăm și să nu folosim mai multe resurse naturale pentru a produce alte piese uzate”. Coșeru a dat asigurări că riscurile de mediu au fost luate în considerație.
Deputatul Perciun a întrebat despre legalizarea în perspectivă și a serviciului de dezasamblare a automobilelor, care potrivit lui se practică ilegal în R. Moldova. Alaiba a spus că este și o oportunitate de afaceri și că se poate de discutat subiectul în cadrul unei alte inițiative.
Deputata Mariana Cușnir a întrebat dacă agenții economici care vor importa sau vor comercializa piesele uzate vor trebui să treacă procedura de omologare sau certificare a pieselor, asemenea cum o fac cei care importă și comercializează piese noi, precizând că în caz contrar se va crea o concurență neloială și condiții preferențiale pentru cei care vor să importe piese uzate „pentru că nu vor trece această procedură mai costisitoare și necesară pentru piese și nu vor plăti taxe și impozite în bugetul de stat”.
În replică, Alaiba a spus că piesele uzate sunt diferite de cele noi. „O piesa nouă vine cu anumite garanții, piesa uzată e uzată și într-adevăr implică anumite riscuri pentru cumpărător, chiar dacă e și aceeași oglindă. Ceea ce ține de omologare putem să ne uităm la acest aspect în lectura a doua, dar iarăși mecanismele actuale noi nu le schimbăm, noi pur și simplu scoatem o interdicție care nu trebuia să fie în legislație. Dacă acest mecanism funcționează la vamă pe alte categorii de piese uzate, atunci probabil același mecanism o să funcționeze și în cazul pieselor uzate pentru autovehicule”.
Cușnir totuși a ținut să menționeze că este bine ca în lectura a doua pe lângă lista pieselor care vor fi posibil de importat să fie și o anexă ce ține de „procedura de omologare a acestora ca să excludem orice risc pentru trafic, mediu și alte riscuri care se impun”. În context, Alaiba a spus că atâta „timp cât nu reglementăm excesiv, făcând posibilitatea asta imposibilă, discutăm”.
Deputatul BCS, Radu Mudreac, a cerut o precizare privind anvelopele uzate, iar Alaiba a menționat că anvelopele și acumulatoarele uzate nu vor cădea sub acest proiect.
Înainte de a fi votat proiectul, Oleg Reidman, deputat BCS, a avut o luare de cuvânt în care a declarat că proiectul dat reprezintă rezultatul unui lobby al asiguratorilor, menționând că ulterior automobiliștii nu vor primi aceleași despăgubiri în cazul accidentelor. Totodată, potrivit lui, proiectul de lege este contradictoriu și necesită ajustări importante. Potrivit lui, ar fi bine să fie permis doar importul caroseriei și a părților care au un număr de identificare și a căror parcurs poate fi urmărit.
Potrivit comunicatului Parlamentului, pentru lectura a doua a proiectului urmează a fi înaintate amendamente prin care să fie excluse riscurile legate de mediu, securitatea circulației, precum și vor fi formulate concret tipurile de piese.
Anterior, activiștii de mediu au declarat că proiectul de lege care ar permite importul accesoriilor uzate pentru mașini în R. Moldova este prematur și necesită să fie ajustat. Mai exact, ecologiștii spun că, în redacția actuală, proiectul deschide o poartă spre aducerea unor piese uzate fără alte reglementări, ceea va transforma R. Moldova într-o groapă de gunoi a fiarelor uzate.
Și în avizul Centrului Național Anticorupție se arată că „riscul proiectului constă în lipsa de certitudine și crearea premiselor pentru interpretări abuzive, în așa mod sunt posibile atentate la securitatea și siguranța traficului rutier, asupra mediului înconjurător și asupra integrității instituționale a entităților publice care vor aplica neuniform prevederile proiectului”.