fbpx

Campania „Iulie fără plastic” te provoacă! Renunță la ambalajele de unică folosință și protejează mediul!

Susține Ecopresa, distribuie!

În a doua lună de vară, tradițional deja, are loc campania globală „Iulie fără plastic”. În Republica Moldova, această campanie este implementată de către Asociația Obștească E-Circular și este susținută de mai multe instituții ale statului, organizații neguvernamentale și companii private. Prin intermediul acestei campanii se promovează intens ideea de a renunța în totalitate la produsele de plastic de unică folosință. 

Aurelia Bahnaru, președinta Asociației Obștești E-Circular, susține că mesajul campaniei vine de la statisticile îngrijorătoare care spun că o canitate foarte mică din deșeurile de plastic ajunge să fie reciclată. La nivel european, cifra aceasta este de 9%, iar în Republica Moldova, conform studiului realizat de E-Circular și publicat în acest an, este de maxim 3%. „Ne dăm seama că peste 90% din totalul de plastic generat în Moldova ajunge la gropile de gunoi. Respectiv, soluția cea mai simplă este să reducem cantitatea acestora. Campania este despre a preveni, despre a reduce și despre a reutiliza anumite ambalaje”, a menționat Aurelia Bahnaru la emisiunea „Spațiul Public” de la Radio Moldova.

Campania se desfășoară în perioada 1-31 iulie. Unul dintre obiectivele acțiunii este de a îndemna cât mai multe instituții publice și private să refuze diverse ambalaje și produse de plastic de unică folosință pe care le utilizează în cadrul ședințelor și întrunirilor oficiale, dar și în activitatea curentă a instituțiilor implicate în campanie. Astfel, inițiatorii consideră că vor putea reduce utilizarea plasticului și, respectiv, cantitatea deșeurilor de plastic ajunse la gropile de gunoi.

Campania „Iulie fără plastic” este o acțiune care tinde să ajungă în fiecare instituție, la fiecare individ, indiferent de vârstă, să motiveze și să stimuleze această inițiativă de a spune „nu” poluării cu plastic prin a renunța la toate produsele de plastic de unică folosință. Cele pe care le utilizăm doar o dată, câteva minute, o mare parte dintre ele nici nu sunt reciclabile și ajung în urna de gunoi. Campania pune accent pe efortul de a le explica oamenilor care sunt alte soluții posibile, reale și la îndemâna fiecăruia pentru a reduce considerabil deșeurile din plastic generate zi de zi”, susține Aurelia Bahnaru.

Foto: e-Circular.org

Mesajul principal al campaniei pornește de la convingerea că reciclarea nu este nici pe departe cea mai eficientă soluție în lupta cu deșeurile din plastic la nivel național. Din acest considerent, este foarte important să identificăm noi soluții sustenabile și anume bazate pe prevenire, reducere și reutilizare.

Instituțiile care s-au înregistrat să participe în campanie vor beneficia de acces la resurse informaționale despre produsele alternative plasticului, despre consecințele acestuia asupra sănătății.

Cu instituțiile care s-au înregistrat în campanie vom colabora îndeaproape pentru a informa, implica zi de zi angajații acestora în cunoașterea și respectarea unor bune practici despre cum să reducă plasticul la locul de muncă și cum pot prelua aceste experiențe și în familie. Accentul îl punem pe a renunța la maxim la ambalajele de plastic pentru apa îmbuteliată, care se cumpără în cantități enorme în instituțiile statului și poate fi foarte simplu înlocuită cu ambalaje reutilizabile, cum ar fi ulcioare de sticlă, a reduce ambalajele de plastic pentru alimentație, mai ales pentru mâncarea caldă. Sunt exemple simple, la îndemâna oricui”, explică Aurelia Bahnaru.

În campanie s-au înregistrat câteva instituții ale statului, cum ar fi Ministerul Mediului, Ministerul Sănătății, Agenția Națională pentru Sănătate Publică, Regia „Autosalubritate”, Agenția de Mediu.

Regia „Autosalubritate” se alătură mișcării globale „Iulie fără plastic”, precum și campaniei „Susțin Moldova, Refuz Plastic, Sunt Europa”, organizată de A.O. E-Circular, acțiuni dedicate conștientizării, educării și promovării soluțiilor de reducere a consumul de plastic, în special a celui de unică folosință. „Autosalubritate” este antrenată într-o astfel de campanie zi de zi, datorită contractului semnat cu uzina de sortare, care permite ca toate deșeurile colectate de la platformele de stocare a deșeurilor din municipiul Chișinău să fie sortate atât la uzină, cât și la stația de transfer, iar ulterior transmise reciclatorilor pentru revalorificare”, au anunțat reprezentanții instituției.

Campania „Iulie fără plastic” a fost lansată în anul 2011, în Australia, când Rebecca Prince-Ruiz, fondatoarea Fundației „Fără plastic”, le-a făcut o propunere oamenilor: să nu cumpere produse din plastic în luna iulie. În prezent, „Iulie fără plastic” s-a transformat într-o mișcare globală și într-o provocare pentru milioane de oameni care încearcă să facă alegeri mai sustenabile zilnic.

Ce puteți face pentru a reduce deșeurile din plastic? Mai jos găsiți un calendar cu pașii pe care îi puteți urma.

Foto: e-Circular.org

Digiqole ad
Susține Ecopresa, distribuie!

Ana Raileanu