Peleți și brichete din biomasă pentru încălzirea caselor: ce potențial există în Republica Moldova
Cum să cultivi plante aromatice și medicinale și să exporți uleiuri etero-oleaginoase. Două ghiduri în susținerea producătorilor
Unitatea Consolidată pentru Implementarea Programelor Fondului Internațional pentru Dezvoltare Agricolă (UCIP IFAD) în Republica Moldova a lansat două ghiduri în susținerea producătorilor de plante aromatice și medicinale – „Tehnologii și inovații în sectorul plantelor aromatice și medicinale în contextul schimbărilor climatice” și „Exportul uleiurilor etero-oleaginoase în Republica Moldova”.
Ghenadie Sandu, coordonator dezvoltarea lanțurilor valorice în cadrul UCIP IFAD în Republica Moldova, a spus că sectorul plante aromatice și medicinale este parte componentă a horticulturii autohtone, fiind unul de perspectivă. „Produsele se bucură de cerere pe piețele regionale și internaționale. În acest context, primul ghid vine să aducă în centrul atenției cele mai importante, cunoscute și aplicate tehnologii de cultivare ecologică a unor plante medicinale și aromatice în vederea obținerii unor produse calitative”, a specificat Ghenadie Sandu, fiind solicitat de Ecopresa.md. El a subliniat că plantele respective preferă solurile sărace și nu pe cele bogate, iar astfel permit valorificarea terenurilor cu o bonitate mai joasă, ceea ce este extrem de important în localitățile rurale.
Mai puțin de 1/3 dintre producătorii de lavandă sunt certificați eco
Coordonatorul de la UCIP IFAD în Republica Moldova a precizat că cele două ghiduri au fost elaborate la solicitarea Asociației Cultivatorilor de Lavandă din Republica Moldova. „Ghidul „Tehnologii și inovații în sectorul plantelor aromatice și medicinale în contextul schimbărilor climatice” conține îndrumări cum să folosească eficient anumite tehnologii. Scopul nostru e ca producătorul să înțeleagă care sunt tehnologiile corecte și care sunt riscurile în cazurile în care ei nu vor respecta aceste tehnologii. Riscurile sunt legate de schimbările climatice, în primul rând. Dacă în procesul tehnologic nu se asigură reziliența climatică, există riscul ca plantele să se piardă”, a menționat Ghenadie Sandu.
Alexandru Bădărău, director executiv al Asociației Cultivatorilor de Lavandă din Republica Moldova, a menționat că ghidul „Tehnologii și inovații în sectorul plantelor aromatice și medicinale în contextul schimbărilor climatice” este destinat atât producătorilor convenționali de plante, cât și celor care cultivă plante eco. „Din cei 35 de producători câți sunt în Asociația Cultivatorilor de Lavandă din Republica Moldova, 10 sunt certificați ecologic. Din cei 10 producători, doar doi sunt certificați bio la nivel internațional. Aceasta înseamnă că numai doi producători de lavandă eco își pot exporta produsele”, a subliniat Alexandru Bădărău, fiind contactat de Ecopresa.md.
Ghidul „Tehnologii și inovații în sectorul plantelor aromatice și medicinale în contextul schimbărilor climatice” este destinat atât producătorilor de lavandă, dar și celor ce cultivă alte plante aromatice și medicinale. „Producătorul, având un asortiment mai larg de produse, într-un an poate să vândă mai profitabil sau mai mult un produs, iar în alt an – alt produs. E vorba de fluctuațiile de piață. Dacă ar fi să facem o paralelă – într-un an cartoful la noi este scump și în cantități puține, iar în anul următor – scade la preț și foarte mulți produc cartofi. Aceasta se întâmplă, de obicei, cu orice produs în agricultură. De aceea, le-am sugerat producătorilor de lavandă să cultive și alte plante medicinale. De câțiva ani, sectorul de producere a lavandei este afectat, începând cu pandemia COVID-19, iar acum suferă și mai mult din cauza crizei economice”, a atenționat Alexandru Bădărău.
Cerere mare pentru medicină, cerere mică pentru parfumerie
Directorul executiv al Asociației Cultivatorilor de Lavandă din Republica Moldova a menționat că, în ultimii ani, a scăzut prețul la plantele aromatice și medicinale, care sunt materie primă pentru cosmetică și parfumerie. „Uleiul de lavandă pentru sectorul cosmetică și parfumerie din Republica Moldova se produce în cantități foarte mici. Anual, membrii Asociației Cultivatorilor de Lavandă produc în jur de 30 de tone de ulei, din care doar câteva sute de kg sunt comercializate local, iar restul se vinde la export. Produsele cosmetice și de parfumerie nu sunt produse de primă necesitate și cererea la ele a scăzut, în ultimii ani, din cauză că multe state europene, în care se exportă uleiurile noastre, au introdus restricții în legătură cu situația COVID-19, iar din cauza acestor restricții unele companii și-au sistat activitatea”, a explicat Alexandru Bădărău.
El a menționat, totodată, că plantele aromatice constituie materie primă nu doar pentru cosmetică și parfumerie, dar sunt folosite și în alimentație, și în medicină. „Din acest considerent, am inclus în ghid și o mulțime de plante care se utilizează pe larg în aceste două sectoare. Cererea la plante aromatice folosite în alimentație și medicină a crescut în ultima perioadă, inclusiv pe fundalul situației legate de COVID-19. Oamenii au început să își facă mai multe griji referitor la sănătatea lor și au început să consume tot ce este natural”, a spus Alexandru Bădărău.
Ghidul „Exportul uleiurilor etero-oleaginoase în Republica Moldova” conține sfaturi în special pentru producătorii mici și medii de plante aromatice și medicinale. „Producătorii respectivi trebuie să coopereze între ei. La export, fiind un producător mic, ai șanse foarte mici să găsești un potențial cumpărător. Cele mai mari cantități de uleiuri se vând companiilor mari și, atunci când nu poți oferi stabilitate și calitate în furnizare, acest lucru este foarte greu să îl faci în mod individual. Unica soluție este să colaborezi cu alți producători, pentru a putea face față cerințelor cumpărătorilor de pe piața internațională”, a sugerat directorul executiv al Asociației Cultivatorilor de Lavandă. În prezent, Republica Moldova exportă lavandă și ulei de lavandă în România, Franța, Germania, Rusia și negociază cu o companie americană, pentru a putea exporta și pe piața SUA.
Cele două ghiduri au un tiraj de 50 de exemplare fiecare și vor fi distribuite gratuit producătorilor de plante aromatice și medicinale.