Pista de pe bulevardul Dacia, insuficient de comodă și sigură pentru bicicliști. „Încă un proiect realizat fără consultarea utilizatorilor”
Suprafața noii piste bidirecționale pentru bicicliști de pe bulevardul Dacia din Chișinău nu este una comodă și nu permite deplasarea rapidă. În plus, lățimea acesteia nu este suficientă pentru deplasarea în siguranță a bicicliștilor. Acestea sunt câteva dintre concluziile membrilor Alianței Biciclete Chișinău, făcute după ce au analizat lucrările și proiectul pistei de pe bulevardul Dacia, care se află actualmente în construcție.
Potrivit membrilor Alianței, acest proiect a fost elaborat și aprobat fără consultarea opiniei potențialilor utilizatori: bicicliștii. „Încă un proiect la care, din păcate, nu am avut acces la etapa proiectării și la care putem veni doar cu comentarii când lucrările sunt în toi”, se menționează într-un mesaj al Alianței.
În replică, autoritățile spun că rețelele din acea zonă sunt vechi și, în situații de avariere, va fi mai ușor de restabilit pista fără costuri suplimentare în cazul acoperirii cu pavaj. „Ei bine, dar poate atunci trebuia de gândit la alt loc în care să fie amenajată pista? Sau lichidarea/strămutarea parcării de automobile în favoarea unei piste bine amenajate era un pas prea controversat?”, se întreabă membrii comunității.
O altă problemă sesizată de ei este lipsa soluțiilor pentru zonele de intersectare a stațiilor de așteptare și a intrării în pasajele subterane. Atât lucrările în teren, cât și schița proiectului, arată că nu există o soluție pentru a fi asigurată continuitatea pistei în aceste zone.
Totodată, lățimea pistei și amplasarea ei ridică întrebări la capitolul eficiență, spun membrii Alianței Biciclete Chișinău.
În viziunea lor, există și părți bune ale acestui proiect. Una ar fi că o pistă este separată și poate fi folosită de către bicicliștii începători. „O soluție combinată în care bicicliștii rapizi în tranzit vor alege banda dedicată transportului public (care urmează să apară), iar bicicliștii mai puțin experimentați vor alege pista separată, este o soluție cu potențial, care merită testată”, consideră membrii comunității.
Alianța Biciclete Chișinău susține că toate standardele și modelele de amenajare a pistelor de biciclete deja există în alte țări, în ghiduri și manuale internaționale, la care trebuie să se alinieze și Republica Moldova, prin actualizarea normativelor.
De asemenea, în opinia bicicliștilor, este nevoie de o strategie de dezvoltare a infrastructurii pentru biciclete, scrisă cu asistența specialiștilor, care să fie un ghid și document de bază în crearea oricăror proiecte noi.