Peleți și brichete din biomasă pentru încălzirea caselor: ce potențial există în Republica Moldova
Bicicleta electrică: Eugeniu Necruțu a transformat o bicicletă simplă în una electrică
Orașul Chișinău este situat pe șapte coline – pe cea mai înaltă se află sectorul Ciocana, iar cel mai jos punct este în centrul orașului, pe strada Albișoara. Mulți locuitori consideră că dealurile reprezintă o provocare pentru deplasarea cu bicicleta. În lume există, totuși, multe orașe cu un relief dificil pentru bicicliști, dar în care se circulă foarte intens. De mare ajutor sunt bicicletele electrice, care sunt astăzi accesibile oriunde. În Republica Moldova, prețul acesteia poate fi de 400 – 2.000 de euro, în funcție de locul de unde o procuri – fie de la un magazin specializat, fie la mâna a doua.
Unii bicicliști însă își reutilează bicicletele obișnuite, care devin electrice la un preț mult mai mic. Eugeniu Necruțu, un locuitor al Chișinăului, povestește cum și-a transformat bicicleta în una electrică acum cinci ani, cheltuind de patru ori mai puțin decât ar fi costat o bicicletă electrică la mâna a doua.
„Având în vedere că trăim într-un oraș situat pe șapte coline, mi-a fost greu să fac curse lungi cu bicicleta obișnuită. Am decis să o transform în una electrică pentru a putea parcurge distanțe mai mari, inclusiv până la Porțile Orașului sau chiar până la Vadul lui Vodă”, explică Eugeniu.
Procesul de reutilare
Transformarea unei biciclete obișnuite în una electrică nu este simplă și necesită cunoștințe de fizică. „Trebuia să-mi aduc un pic aminte și de lecțiile de fizică. Și am mai studiat un pic, am mai citit pe net, am mai văzut diverse forumuri, cum fac alți băieți și am ajuns la varianta asta”, relatează Eugeniu.
Procesul implică schimbarea roții din spate cu una care are motor electric și montarea bateriilor pe cadrul bicicletei.
„Reutilarea este mai ieftină decât achiziționarea unei biciclete electrice noi, dar este necesar să găsești componentele potrivite. La noi în țară, cel puțin eu știu că în Chișinău nu există magazine specializate care vând componentele respective. De aceea, am fost nevoit să comand, de exemplu, roata din Odesa, bateria cu controlerul – de pe AliExpress. Cel mai scump component este bateria, care costă până la 300 de euro, în timp ce motorul costă în jur de 200 de dolari”, povestește biciclistul.
Deși a durat ceva timp, Eugeniu a efectuat reutilarea pe timp de iarnă, când nu folosea bicicleta, transformând procesul într-un hobby: „În primăvară, am avut o bicicletă electrică și am putut să mă bucur de plimbările cu ea”.
Parcurge până la 100 de km într-un regim în care folosește mai mult pedalele, și doar în pantă ajută cu motorul
„Ca autonomie, dacă merg cu ea doar cu motorul pornit, fără a da din pedale, atunci pot parcurge până la 30 de km. Dar, având în vedere că eu nu mi-am făcut scuter, dar mi-am făcut totuși bicicletă, motorul electric mai mult mă ajută.
Eu rotesc pedalele, dar în același timp mă ajut cu motorul electric. Mai ales acționez motorul atunci când este vorba de o pantă, când trebuie să urc un deal, de exemplu.
Dar dacă este drumul drept, atunci eu prefer să dau din pedale. Mai fac și sport, dar în același timp, dacă am de ridicat un deal cu pantă mare, mă ajut cu motorul electric.
În variantă mix, atunci când folosesc și pedalele și bateria, eu cred că este posibil chiar și până la 100 de kilometri să fac, într-un regim în care folosesc mai mult pedalele și doar în pantă mă ajut cu motorul. Am fost cu ea până la Vadul lui Vodă, acolo am mai făcut poate niște kilometri și am revenit și acasă”, mai povestește biciclistul.
Dacă ar fi o infrastructură ca lumea, am avea de câștigat cu toții
Eugeniu Necruțu, deși și-a transformat bicicleta în una electrică, spune că evită s-o utilizeze ca mijloc de transport de bază. „Locul meu de muncă se află la 2 kilometri de casă și atunci eu chiar aș prefera să merg cu bicicleta la serviciu. Dar, având în vedere faptul că infrastructura este proastă și este periculos să mergi pe șosea, prefer să merg cu mașina. Dacă ar fi o infrastructură ca lumea, am avea de câștigat cu toții, fiindcă nu am avea cheltuieli pentru benzină, motorină. De asemenea, am avea de câștigat economisind timpul – cu bicicleta ajung mai repede decât cu mașina, având în vedere traficul infernal care este la momentul de față în oraș, mai ales în orele de vârf, dimineața și seara”, spune el.
Eugeniu subliniază necesitatea pistelor pentru bicicliști pe arterele principale, pentru a evita pericolele de pe carosabil.
„Poate, dacă și altă lume ar trece la bicicletă, cred că ar fi și traficul mai degajat. Probabil că ar fi nevoie măcar de niște artere principale amenajate cu piste pentru bicicliști, fiindcă altfel bicicliștii (și nu are importanță dacă bicicleta este electrică sau nu) sunt nevoiți să iasă pe carosabil, pe șosea, acolo unde circulă mașinile și chiar este foarte periculos, mai există și grilele de canalizare, care la fel sunt un obstacol pentru bicicliști. Trebuie să fie atenți și la drumurile de calitate proastă și, în cazul dat, presupun eu că lumea renunță sau nu încearcă să meargă cu bicicleta mai des”, este de părere Eugeniu.
VEZI ȘI: Chișinăul pe bicicletă