Campanie socială de sortare a gunoiului. Organizatorii își propun să recicleze lunar 1000 de tone de deșeuri
Asociația Obștească „Reciclare”, în parteneriat cu compania „ABS Recycling” și Regia „Autosalubritate” din Chișinău, au lansat o campanie socială, cu genericul #eusortez, prin intermediul căreia își propun să încurajeze sortarea deșeurilor în rândurile cetățenilor.
Vlada Vutcărău, președinta AO „Reciclare”, a precizat la o conferință de presă că, pe parcursul campaniei, care nu are termen de încheiere, cetățenii vor fi informați despre o modalitate simplă de sortare a deșeurilor, în două fracții. „Oamenii vor fi încurajați să arunce resturile alimentare biodegradabile în sacul cu gunoi de culoare neagră, iar cele reciclabile – cum sunt sticla, plasticul sau hârtia – în sacul de culoare verde. Ca urmare a campaniei #eusortez, ne propunem să reciclăm, în fiecare lună, aproximativ 1000 de tone de deșeuri”, a specificat Vlada Vutcărău.
Campania este susținută de un grup de persoane publice din Republica Moldova, printre care prezentatoarea Lilia Ojovan, actorul Sergiu Voloc, interpretul Pasha Parfeni, artistul McMike, antreprenorul Dmitrii Voloshin, jurnalistul Andrei Porubin.
Lilia Ojovan a spus la conferința de presă că sortează acasă deșeurile de 5 ani. „Nu ai nevoie de multe coșuri pentru a sorta. Noi acasă în pungă biodegradabilă și compostabilă aruncăm gunoiul menajer, iar altă cutie o avem pentru plastic. Plasticul îl spălăm înainte de asta, pentru că este un semn de respect față de toți cei care trec pe lângă coșul de gunoi, iar al doilea semn de respect este pentru oamenii care ajung să lucreze cu gunoiul nostru”, a menționat prezentatoarea. Potrivit acesteia, prin intermediul campaniei putem înțelege cât este de important să separăm aceste deșeuri. „Ulterior deșeurile din pungile verzi vor fi materie primă pentru alte obiecte. E foarte important să înțelegem că plasticul care ajunge în natură poate să existe sute de ani, multe vieți din viețile noastre, și ajunge să ne dăuneze într-atât de mult, încât nici nu înțelegem lucrul ăsta. Trebuie să conștientizăm că ceea ce aruncăm noi astăzi devine o sursă de otravă pentru viitorul copiilor noștri”, a atenționat Lilia Ojovan, ambasadoare a campaniei #eusortez.
Potrivit directorului general al companiei „ABS Recycling”, Serghei Balica, campania este pentru toți cetățenii. „Republica Moldova nu mai are apă potabilă bună. Să avem grijă de noi înșine, căci proiectele frumoase de asociere cu Uniunea Europeană sunt foarte frumoase economic, dar nimeni nu o să vină să ne gestioneze resturile vieții noastre confortabile. Trebuie să măturăm noi singuri acasă, trebuie să sortăm noi singuri acasă și să avem grijă de nepoții noștri”, a spus Serghei Balica. Totodată, el a menționat că „am ajuns să facem doar o mică parte din procesul de sortare a deșeurilor, fiindcă Republica Moldova are în jur de 4 mii de depozite neautorizate, care sunt în localitățile Dumneavoastră și ele nu ne fac nimic bun nouă, vouă inclusiv, dar ele pur și simplu otrăvesc apele subterane și pun în pericol viitorul nepoților noștri”.
La rândul său, Igor Gîrlea, director interimar al Regiei „Autosalubritate” din Chișinău, a spus că #eusortez este o campanie pentru educarea cetățenilor ca ei să sorteze eficient gunoiul, astfel încât să fie posibilă reciclarea unei cantități mai mari de deșeuri. „Trebuie să ne ajutăm unul pe altul, operatorul este acel care prestează servicii, dar, în același timp, și cetățenii, dacă vor sorta la sursă, atunci și munca operatorului va fi mai ușoară, mai eficientă – vom sorta mai mult, vom recicla mai mult și aceasta va însemna că toți contribuim la o economie reciclabilă mai puternică”, a menționat Igor Gîrlea.
Prezentă la conferința de presă, Svetlana Bolocan, șefa direcției politici de management al deșeurilor și substanțelor chimice din cadrul Ministerului Mediului, a spus că #eusortez are menirea și de a diminua cantitatea deșeurilor din depozitele organizate necontrolat. „Colectarea și sortarea deșeurilor conduce la diminuarea cantităților, reîntoarcerea în circuit a terenurilor care sunt acoperite astăzi cu deșeuri, înverzirea acestor terenuri, plantarea arborilor noi, creșterea nivelului și calității vieții oamenilor prin reducerea poluării asupra mediului”, a subliniat Svetlana Bolocan.
Campania #eusortez se desfașoară în Chișinău și în suburbiile capitalei, cu susținerea financiară a PNUD (Programul de Granturi Mici GEF) și a Ministerului Mediului (Fondul Ecologic Național).