30% din produsele alimentare ajung la gunoi. Sfaturi pentru a preveni risipa alimentară de sărbători
Aproximativ 30% din toate produsele cumpărate de moldoveni ajung în coșul de gunoi sau sunt irosite. Majoritatea dintre acestea sunt produse alimentare. Potrivit datelor Regiei Autosalubritate, risipa alimentară costă Republica Moldova peste 15,3 miliarde de lei anual.
Dacă în sate o parte din produsele alimentare nefolosite sunt utilizate pentru hrana animalelor, în orașe totul ajunge la gunoi.
„Conform ultimelor statistici, în mediul urban risipa alimentară este dublă, iar tomberoanele se umplu de trei ori mai rapid de sărbători, comparativ cu zilele obișnuite. De cele mai multe ori, cantitatea de mâncare aruncată reprezintă o masă completă. Și asta în timp ce aproximativ un milion de moldoveni se subalimentează din cauza sărăciei”, menționează reprezentanții Regiei Autosalubritate.
Pentru a diminua cantitatea produselor neconsumate în timpul sărbătorilor, întreprinderea municipală recomandă:
- Planificați ziua și bugetul pentru cumpărături. Înainte de a face noi cumpărături, revedeți alimentele pe care le dețineți și faceți o listă a produselor necesare. Pentru shopping rezervați o singură zi în săptămână.
- Nu mergeți înfometați la cumpărături, deoarece riscați să cumpărați mai multe produse decât aveți nevoie.
- Amenajați-vă o mini-grădină cu legume și verdețuri, dacă aveți posibilitate.
- Chiar dacă alimentele au căpătat un aspect inestetic, reutilizați-le. De exemplu, roșiile pot fi folosite pentru un bulion.
- Folosiți mai întâi produsele pe care le aveți în casă la îndemână, apoi pe cele noi.
- Spuneți-le despre aceste recomandări și celor dragi.
Amintim că în acest an deputații au votat o lege care prevede prevenirea risipei alimentare. Modificările legislative reglementează consumul eficient al alimentelor sigure, inclusiv al celor aflate aproape de expirarea termenului de valabilitate, a datei-limită de consum sau aproape de scadența datei durabilității minimale. Documentul descrie măsurile de prevenire a risipei alimentare, precum vânzarea promoțională sau la preț redus a alimentelor, transferul alimentelor, prin donație, către organizațiile beneficiare sau direct consumatorilor finali.