Și în orașele poluate, mersul pe jos și pe bicicletă este benefic

308
Chiar şi în cele mai poluate oraşe din lume, mersul pe jos sau pe bicicletă aduce mai multe avantaje pentru sănătate decât riscuri, arată un nou studiu.

Beneficiile pentru sănătate ale ciclismului şi mersului pe jos sunt mai mari decât efectele nocive ale poluării aerului. Chiar şi în oraşe cu un nivel ridicat de poluare a aerului, beneficiile sunt mai mari decât riscurile, conform unei cercetări realizate de Universitatea din Cambridge. Studiile au confirmat că exerciţiile fizice regulate pot reduce riscul de diabet, boli de inimă şi mai multe tipuri de cancer, iar Royal Colleges of Physicians (Colegiul Regal al Medicilor) a declarat că poluarea aerului contribuie la decesul a 40.000 de persoane în fiecare an în Marea Britanie.

Pornind de la aceste fapte, cercetătorii au analizat informaţiile din studii epidemiologice creând simulări pe computer pentru a compara riscurile şi beneficiile activităţii fizice şi poluării aerului în locuri diferite. Ei au descoperit că pentru o concentraţie medie de poluare a aerului într-o zonă urbană, punctul de basculare — atunci când riscurile încep să depăşească beneficiile — vine după şapte ore de ciclism sau 16 ore de mers pe jos pe zi. Nivelul mediu de poluare a aerului pentru oraşe din întreaga lume este de 22 micrograme pe metru cub, conform Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii (OMS).

Studiul de la Cambridge, care a fost publicat în revista Preventive Medicine, a constatat că, într-un număr mic de oraşe foarte poluate, riscurile pentru sănătate ale poluării aerului ar putea începe să depăşească beneficiile activităţii fizice după 30 de minute de ciclism în fiecare zi. Dar numai 1% din oraşele incluse în baza de date a poluării aerului înconjurător a OMS au avut un nivel de poluare suficient de mare pentru ca acest lucru să se întâmple.

  • “Chiar şi în New Delhi, unul dintre cele mai poluate oraşe din lume — cu niveluri de poluare de 10 ori mai mari decât în Londra — oamenii ar trebui să meargă cu bicicleta mai mult de cinci ore pe săptămână înainte ca riscurile poluării să depăşească beneficiile pentru sănătate”, a declarat dr. Marko Tainio, autorul principal al studiului.

“Modelul nostru indică faptul că, în Londra, beneficiile pentru sănătate ale unei plimbări active depăşesc întotdeauna riscurile poluării. Trebuie, totuşi, să reamintim că o mică minoritate de muncitori din cele mai poluate oraşe, cum ar fi mesageri pe biciclete, pot fi expuşi la niveluri de poluare a aerului suficient de mari pentru a anula beneficiile pentru sănătate ale activităţii fizice”, a adăugat Tainio.

Coordonatorul cercetării, dr. James Woodcock, a ţinut să sublinieze că demonstrarea beneficiilor activităţii fizice în pofida calităţii aerului nu este un argument pentru lipsa de acţiune în domeniul combaterii poluării.
“Acest studiu oferă un sprijin suplimentar pentru investiţii în infrastructură pentru a scoate oamenii din maşinile lor şi a merge pe jos sau pe bicicletă — acţiuni ce pot reduce ele însele nivelurile de poluare şi asigura, în acelaşi timp, efectuarea de activitate fizică”, a adăugat el.