Peleți și brichete din biomasă pentru încălzirea caselor: ce potențial există în Republica Moldova
STUDIU/ Mașinile electrice chiar produc mai puțin dioxid de carbon decât cele pe carburanți
Au existat zvonuri potrivit cărora mașinile electrice n-ar fi, de fapt, o variantă mai bună a mașinilor pe carburanți pentru că emisiile de dioxid de carbon din timpul fabricării și a producerii electricității sunt mai mari decât beneficiile. Totuși, un studiu recent confirmă: ba da, în 95% din cazuri, mașinile electrice sunt mai prietenoase cu mediul.
Potrivit Green Report, oamenii de știință de la universitățile Exeter, Nijmegen și Cambridge au realizat un studiu care a arătat că mașinile electrice și încălzirea electrică a locuințelor produc mai puțin dioxid de carbon decât cele vehiculele convenționale și încălzirea pe combustibili fosili, chiar și acolo unde generarea de electricitate necesită cantități mari de combustibili.
Au descoperit că în 53 din cele 59 de zone studiate, adică 95% din întreaga lume, se confirmă această concluzie. Singurele excepții sunt țările puternic dependente de cărbuni, precum Polonia, se arată în studiu, citat de The Guardian.
În țări precum Suedia, care produce mare parte din electricitate din surse regenerabile, și Franța, care este alimentată în mare de energie nucleară, economiile de dioxid de carbon sunt chiar și de 70% față de mașinile convenționale.
În Regatul Unit, unde transportul este unul dintre cei mai mari contributori la criza climatică, economiile de CO2 sunt de aproximativ 30%.
Pompele de căldură folosesc sisteme de schimb de energie electrică și de căldură – similare ca principiu cu cele găsite în frigidere – pentru a profita de diferența de temperatură subterană și de la suprafață – în cazul pompelor de căldură la sursa de sol, și între aerul exterior și interiorul din interior – cazul pompelor cu sursă de aer cald. Dacă ar fi utilizate pe scară largă, potrivit studiului, acestea ar putea reduce emisiile globale de carbon cu până la 0,8 gigatone pe an până în 2050, sau echivalentul emisiilor din Germania de astăzi.
„Răspunsul e clar: pentru a reduce emisiile de carbon, ar trebui să alegem mașinile electrice și pompele de căldură pentru locuințe, în locul alternativelor pe bază de combustibili fosili”, a transmis Jean-Francois Mercure, de la Universitatea Exeter, co-autor al studiului.
La nivel mondial, vehiculele pe benzină, motorină și gaz și încălzirea locuințelor generează aproape un sfert din toate emisiile în urma arderii combustibililor fosili.