Peleți și brichete din biomasă pentru încălzirea caselor: ce potențial există în Republica Moldova
ONG-urile de mediu se arată profund îngrijorate de o iniţiativă legislativă cu privire la importul de transport
Reprezentanții societății civile din domeniul protecției mediului își exprimă profunda îngrijorare cu privire la un proiect de lege înregistrat în Parlament, la 22 iulie 2019. Inițiativa care aparține deputaților Oleg Lipskii, Alexandru Jolnaci, Dumitru Alaiba şi Petru Frunze, propune majorarea termenului de exploatare la importul autobuzelor cu o capacitate mai mare de 20 de persoane de la 10 ani, cum este în prezent, la 15 ani. Totodată, în cazul celor destinate transportării a mai puţin de 20 de persoane, vechimea maşinii importate ar putea crește de la 7 la 10 ani.
În același timp, prin alt proiect de lege ce ține de modificarea Codului transporturilor rutiere se propune ca începând cu anul 2022 limitarea termenului de exploatare (vârstei) mijloacelor de transport auto clasificate la poziția tarifară 8702 destinate transportării a mai mult de 20 de persoane, precum și motoarele și caroseriile acestora cu 25 ani, iar a autovehiculelor concepute pentru transportul a maxim 20 de persoane, clasificate la poziție 8702, precum și motoarele și caroseriile acestora cu 18 ani.
Astăzi, într-o conferință de presă, ecologiștii s-au arătat indignați de faptul că deputații pun accentele pe argumentările economice și le ignorează pe cele de mediu. Reprezentanții organizațiilor de mediu menționează că adoptarea acestui proiect legislativ urmărește despre efect sporirea gradului de poluare a aerului. Or, potrivit lor, pentru că mărirea vârstei medii a parcului auto pentru automobile, microbuze, troleibuze etc. reprezintă o cauză principală în poluarea primară a mediului.
În context, directorul executive al AO „EcoContact”, Iordanca-Rodica Iordanov a afirmat că municipiul Chișinău, mai ales, este o localitate supraaglomerată cu transport. Potrivit ei, acesta nu are infrastructură potrivită pentru a face față fluxului mărit de transport, nu are benzi dedicate transportului public. Astfel, ecologista afirmă că sunt create foarte multe ambuteiaje, acestea fiind sursă mare de poluare, pentru că mașinile în staționare funcționează și emană în atmosferă emisii nocive.
Astfel, într-o declarație semnată de peste 30 de ONG-uri de profil, ecologiștii afirmă că este alarmantă inițiativa propusă, deoarece există riscul ca traficul rutier al Republicii Moldova să fie plin de unități de transport învechit, uzat și poluant, în special în localitățile urbane, care istoric nu au fost proiectate pentru trafic aglomerat.
Totodată, potrivit semnatarilor, pe lângă problemele de mediu, utilizarea unităților de transport cu vârstă mare de exploatare ar crea riscuri de securitate în trafic, pierderi mari la întreținerea și repararea acestora.
Potrivit Planului de Acțiuni pentru implementarea Acordului de Asociere cu Uniunea Europeană în domeniul protecției mediului înconjurător, pentru anul 2019 este preconizată transpunerea Directivei privind calitatea aerului înconjurător și un aer mai curat pentru Europa. Aceasta prevede obligația de a furniza informații privind măsurile de reducere a poluării aerului, care au fost luate în considerare la nivelul corespunzător local, regional sau național. În acelșai timp, ecologiștiii constată că Republica Moldova înaintează proiecte de legi care intră în disonanță cu legislația internațională.
„Dacă avem aspirații de a ne integra în UE, atunci astăzi, în 2019, nu trebuie să vorbim despre reguli mai moi în sensul importului mașinilor auto și, în final, să ne trezim cu toate mașinile diesel, ceea ce acum se interzice în țările Uniunii Europene, pentru a face față angajamentelor în cadrul Acordului de la Paris, care prevede reducerea emisiilor cu efect de seră”, a menționat președinta Centrului Național de Mediu, Ina Coșeru.
Printre semnatarii declarației sunt: A.O. „EcoContact”, A.O.“Mișcarea Ecologică din Moldova”, AO „Asociația Internațională a Păstrătorilor Râului „Eco-Tiras”, AO „Asociația Jurnaliștilor de Mediu și Turism Ecologic din Moldova”, AO „ADR „Habitat”, AO „Concordia”, AO Societatea Ecologică „Biotica”, A.O. “Gutta-Club” etc.
Declaraţia reprezentanţilor ONG-urilor de mediu. Doritorii de a semna documentul pot transmite un mesaj la adresa de e-mail: forum-list@vox.md
Video din conferinţa de presa, 6 august 2019