fbpx

Ce facem cu anvelopele uzate, pentru un mediu mai curat?

 Ce facem cu anvelopele uzate, pentru un mediu mai curat?

Foto: Cătălina Molodoi

Susține Ecopresa, distribuie!

În Republica Moldova, sunt câteva companii și centre de deservire a automobilelor care colectează anvelope uzate. Totuși, lucrurile nu stau atât de simplu cu predarea acestora. Putem scăpa doar de un anumit număr de anvelope, fără să plătim. Pentru un volum mai mare de circa 6 unități se percep diverse taxe. Mai mult, doar câteva companii reciclează toate tipurile de anvelope, de aceea o bună parte dintre acestea sunt exportate. Anvelopele de la camioane vechi și de la autoturisme reprezintă cea mai mare parte a deșeurilor de cauciuc din Republica Moldova.

Unde trebuie să le aducem?

Foto: „Artesa-Cons”

De exemplu, la„MoldRec Group” . Ruslan Nercaș, directorul executiv al companiei, ne spune că atât persoanele fizice, cât și persoane juridice, pot să aducă anvelopele uzate la sediul companiei pe strada Industrială, 63/1 (sect. Ciocana). Persoanele fizice care vin cu o cantitate mică de cauciucuri (1, 2, 3, 4 unități, de exemplu), nu vor trebui să plătească taxe. Însă agenții economici și persoanele juridice vor trebui să achite 3 lei per kg.

Cauciucurile uzate pot fi aduse și la Compania „Artesa-Cons” SRL – firma colectează toate tipurile de anvelope. Persoanele fizice, care aduc un număr limitat de cauciucuri (până la 6) nu vor trebui să achite niciun fel de taxe. Totodată, persoanele juridice vor trebui să plătească 1 500 de lei pentru o tonă de anvelope, ceea ce înseamnă 1,5 lei pentru 1 kg. Compania se află în zona industrială a Penitenciarului de la Pruncul.

Anatol Corj, administratorul „Artesa-Cons”, a precizat pentru ecopresa.md că, după colectare, anvelopele uzate se procesează prin piroliză. „Cauciucurile se încarcă într-un reactor care se închide și se încălzește până la temperaturi de maxim 420 de grade. În rezultatul încălzirii, molecula lungă a cauciucului se descompune în bucăți și obținem petrol sintetic, carbon și fier uzat. Ciclul este absolut închis, adică emisii practic nu sunt – de ex, conținutul de sulf din carbon, generat de anvelope este de doar o,4%. Comparativ cu cărbunele, care conține 3-7% de sulf, carbonul generat de anvelope este inofensiv pentru mediu. Deocamdată, carbonul este depozitat la firmă, pentru a produce brichete de foc”, a explicat administratorul „Artesa-Cons”.

Petrolul sintetic obținut prin piroliză este utilizat ca adaos pentru combustibil – acesta dizolvă combustibilii, cum ar fi păcura densă. Compania deocamdată nu utilizează carbonul (din care se fabrică brichetele), din cauza costurilor mari de producere.

Foto: „Artesa-Cons”

Și compania „Eco Elastic Lux” , cu sediul pe strada Uzinelor, 15 (sect. Ciocana), acceptă cauciucuri uzate. Firma însă procesează doar cauciucurile de la camioane mari și de la camioane moderne, întrucât nu conțin ațe (doar sârmă). Aceasta acceptă doar anvelope cu dimensiunile R17.5; R19,5; R22,5. Anvelopele de la camioane vechi și de la autoturisme nu pot fi procesate aici.

Ce se întâmplă cu anvelopele după colectare?

După colectare, anvelopele uzate ajunse la „MoldRec Group” sunt stocate temporar în depozitele companiei, însă urmează să fie exportate în România pentru coprocesare, conform standardelor Uniunii Europene. Primele loturi de cauciucuri uzate urmează să fie transportate din Republica Moldova la sfârșitul anului curent.

Deșeurile urmează să fie duse în România, cu acordul Guvernului de la București, într-o cantitate strict prestabilită. Cred că este vorba despre până la 10% din ceea ce s-a plasat pe piața din Republica Moldova. În general, în țările UE este limitat volumul deșeurilor care merg pentru distrugere, iar în unele state din comunitatea europeană acest proces este interzis ”, a explicat directorul executiv al „MoldRec”.

Uzina de Ciment de la Rezina nu coprocesează anvelopele uzate

Ruslan Nercaș este de părere că singura șansă ca Republica Moldova să scape de deșeuri generate de cauciucurile uzate este ca acestea să fie coprocesate la Fabrica de Ciment „Lafarge” de la Rezina. Deocamdată, însă, aceasta nu are autorizație pentru coprocesarea deșeurilor din cauciuc.

În opinia lui Ruslan Nercaș, corpocesarea termică a cauciucurilor uzate este cea mai bună soluție eco pentru distrugerea anvelopelor. În niciun caz arderea lor în aer liber sau aruncarea lor la gropile comune de gunoi.

Foto: „Artesa-Cons”

În anul 2020, activiștii de mediu s-au opus arderii anvelopelor uzate la uzinele din Republica Moldova. Aceștia au cerut ca procesarea cauciucurilor să poată avea loc doar cu asigurarea monitorizării online, la coșul de fum, a emisiilor de gaze produse la ardere.

Cum gestionează cauciucurile uzate centrele de deservire auto? 

O parte dintre centrele de deservire a autoturismelor (așa-numitele „service auto”), după ce colectează anvelopele uzate, le duc la companiile de colectare. Altele, însă, acționează total iresponsabil și le duc la groapa comună de gunoi, le aruncă în păduri sau în lacuri și iazuri, iar în astfel de situații are loc poluarea mediului înconjurător, a atenționat Ruslan Nercaș. De aceea, soluția pentru un mediu curat este să alegem anume centrele autorizate pentru predarea cauciucurilor uzate.

Digiqole ad
Susține Ecopresa, distribuie!

Daniela Morari