fbpx

Conferința „Moldova in Fashion”: Moda, a doua cea mai poluantă industrie din lume

 Conferința „Moldova in Fashion”: Moda, a doua cea mai poluantă industrie din lume

Speakeri internaționali, designeri autohtoni și peste 250 de iubitori ai domeniului modei la a IV-a ediție a conferinței „Moldova in Fashion”

Susține Ecopresa, distribuie!

Speakeri internaționali şi designeri autohtoni au abordat relaţia modă – ecologie în cadrul celei de-a IV-a ediții a conferinței „Moldova in Fashion”, care a avut loc la Chișinău, la 16 noiembrie 2019.

Desfășurată cu genericul „Putem modela viitorul în orice fel dorim”, conferința s-a axat pe perspectiva de dezvoltare sustenabilă a industriei fashion – a doua cea mai poluantă industrie din lume. Viziunea speakerilor cu renume mondial din Italia, Marea Britanie, Olanda, Belgia, Israel a fost împărtășită și de partenerii de dezvoltare ai Republicii Moldova.

Anna Lyberg, Ambasadoarea Suediei la Chișinău: „Când vine vorba de cooperarea bilaterală Moldova – Suedia, avem 2 priorități: dezvoltarea economiei și mediul ambiant. Industria fashion generează astăzi 10% din emisiile de gaze cu efect de seră. Suedia este avocatul modei sustenabile, de aceea vom susține eforturile industriei ușoare din Moldova în această direcție, în dorința de a contribui la crearea produselor cu valoare adăugată și de a asigura competitivitatea acestui sector.”

Giovanni Ottonello, director creativ al Institutului European de Design, a prezentat cele 6 megatrenduri care vor marca industria fashion în anul 2020:

  • spiritual trip – trimitere către dependența omului modern de tehnologii;
  • liquid world – trimitere către conștientizarea apei ca resursă epuizabilă;
  • eco life – trimitere către pericolul încălzirii globale;
  • glamorous agender – trimitere către estomparea granițelor dintre genul feminin și masculin;
  • hedonism – trimitere către mâncare, flori și bijuterii;
  • normo code – trimitere către simplitate, monocromie.

Un alt principiu, pe care Giovanni îl recomandă designerilor spre exploatare este valorificarea trecutului.

„NU” consumerismului în fashion, „DA” – inovațiilor

Philippe Pourhashemi, consultant fashion, jurnalist și cofondator al Asociației Elvețiene a Modei: „Recent am aflat că circa 50% din produsele cumpărate pe Zalando, unul dintre cei mai mari retaileri online de îmbrăcăminte, sunt returnate. E o nebunie, cât vom continua să consumăm și să pretindem că nu există consecințe? Cred că astăzi designerii ar trebui să renunțe la colecții făcute la repezeală și să încerce să creeze ceva cu adevărat valoros, ca oamenii să aștepte luni în șir ca să cumpere hainele lor. Sustenabilitatea este ceva care poate da valoare unui produs. Dar avem nevoie și de o audiență care să aprecieze asta. Așa că trebuie să fim avocații acestei abordări în fashion. Totodată, trebuie să avem în vedere că nu e suficient ca haina să fie din stofă reciclabilă – ea trebuie să fie dorită, pentru că altfel degeaba ai creat-o.”

Ricardo O’ Nascimento, designer fuzionist, Marea Britanie: „Industria fashion trebuie să tindă spre modelul economiei circulare: produci-utilizezi-repari-reutilizezi-colectezi-reciclezi-produci. Pentru asta avem nevoie de materiale care nu poluează mediul și care pot fi reutilizate la nesfârșit. Deocamdată, suntem la început de cale – există zeci de companii care au reușit să producă, la scară mică, stofe din bacterii, ciuperci, colagen sau frunze de ananas, care au reușit să vopsească stofe cu tescovină sau care au creat haine folosind tehnologia 3D. Dar prototipurile lor sunt încă departe de a fi similare cu textilele tradiționale. Totuși, e un început și putem afirma că astfel de tehnologii pot crește valoarea adăugată a produsului.”

Amnon Shalev, CEO, compania „Virtuality Fashion”: „Orice va fi digitalizat în această lume și industria fashion nu este o excepție. Dacă e să te gândești că pentru producerea unui tricou e nevoie de 2700 de litri de apă, prototipurile 3D sunt o soluție pentru încălzirea globală. Dacă ești un designer începător, poți căra colecția ta în valiză sau o poți avea pe smartphone – ultima variantă e ceea ce oferim noi.”

În premieră, Conferința „Moldova in Fashion” a avut loc sub egida „Moldova Business Week” – cel mai important eveniment de business din țară – pentru a sublinia impactul semnificativ pe care îl are industria modei în dezvoltarea economiei țării. Conferința a fost organizată de Centrul de Excelență în Design și Tehnologii „ZIPhouse”, Universitatea Tehnică din Moldova, în parteneriat cu Asociația Patronală a Industriei Ușoare (APIUS) și cu suportul Proiectului de Competitivitate din Moldova, finanțat de USAID, Guvernul Suediei și UK Aid.

Digiqole ad
Susține Ecopresa, distribuie!