Tot mai activi: cetățenii sesizează online problemele de mediu
Deja de mai bine de doi ani, cetățenii Republicii Moldova pot raporta problemele de mediu pe platforma EcoAlert. De când s-a lansat aplicația și până în prezent, au fost soluționate sute de cazuri din întreaga țară. Platforma a fost creată de Centrul Național de Mediu și este gestionată de Inspectoratul pentru Protecția Mediului. Aceasta permite cetăţenilor să sesizeze ușor și rapid autoritățile despre problemele de mediu observate, să urmărească on-line la ce etapă de soluționare este cazul respectiv și să primească notificări despre procesul de remediere a neregulilor reclamate.
Unul dintre recentele cazuri semnalate pe platforma EcoAlert soluționate de Inspectoratul pentru Protecția Mediului ține de tăierile ilicite de arbori. Cazul a fost raportat pe data de 3 ianuarie 2023, de o persoană din satul Mărinești, raionul Sângerei, care a bănuit că tăierile sunt parțial legale și a cerut să se realizeze o verificare, dat fiind că lângă localitate se mai fură și lemne.
Inspectoratul a venit cu răspunsul la două săptămâni distanță, menționând că, după controlul realizat la fața locului, nu s-au constatat abateri. Pe terenul adiacent satului Mărinești, raionul Sângerei, în cadrul fondului forestier de stat, gestionat de către Întreprinderea de Stat „Întreprinderea pentru Silvicultură Bălți”, parcela 74-O, se efectuau lucrări autorizate.
Un alt caz sesizat la sfârșit de ianuarie, 2023 vizează poluarea resurselor acvatice. Problema a fost sesizată la Edineț, iar persoana care a raportat spune că stația de pompare a apelor reziduale nu funcționează. Periodic, se revarsă apele reziduale în iazul din preajma orașului, poluand apele, aerul, răspândind miros insuportabil și cauzând daune florei și faunei din preajma iazului. Toată canalizarea centralizată se scurge în apele de suprafață. Cazul încă nu este soluționat. Conform Regulamentului, Inspectoratul pentru Protecţia Mediului are la dispoziție 30 de zile lucrătoare pentru a răspunde sesizărilor online.
Șefa serviciului Sinteze informaționale și relații cu publicul, Ludmila Gobjila, a menționat că toate tipurile de încălcări sunt raportate în ultima vreme. Cel mai des sunt sesizate cazuri de poluare a resurselor acvatice, poluare cu deșeuri și substanțe chimice, poluarea solului și subsolului, tăieri ilicite de arbori. Cel mai rar, până acum, au fost semnalate cazurile de colectare ilicită a florilor de primăvară, înscrise în Cartea Roșie a Republicii Moldova.
Cetățenii trebuie să indice localizarea exactă a cazului raportat și să descrie problema pe scurt, în maxim 400 de caractere. Nu se admite utilizarea cuvintelor necenzurate, atacurile la persoană sau instituții vizate, se arată în Regulamentul platformei.
Însă, nu toți cetățenii reușesc să indice pe hartă locul încălcării observate. ,,De multe ori, harta nu arată adresa exactă, iar când preiau un caz, inspectorii pot pierde mult timp căutând la fața locului”, spune Ludmila Gobjila.
Aplicația EcoAlert are câteva etape, de la raportarea făcută de cetățean, până la soluționarea sau clasarea cazului:
1. Cetățeanul depistează cazul;
2. Depune sesizarea (fiecărei sesizări i se atribuie un număr și este înregistrată pe pagina aplicației);
3. Inspectoratul pentru Protecția Mediului primește notificare atunci când apare o nouă sesizare pe platformă;
4. Inspectorii pornesc la fața locului și, conform competențelor, rezolvă cazul raportat.
Conform statisticii online prezentate de Inspectoratul pentru Protecția Mediului, platforma EcoAlert a fost utilizată pentru raportarea a 285 de sesizări (la data de 7 februarie 2023). Dintre acestea, au fost soluționate 253 de cazuri, în lucru sunt 15 cazuri și au fost respinse 12 sesizări. Cele mai multe cazuri au fost semnalate de locuitori din Chișinău și localitățile adiacente.