Râuri albastre și apă la fel de puternică ca înălbitorul: impactul „distructiv” al modei rapide în Africa
Unele dintre cele mai mari branduri de modă din lume au fost legate de nivelurile periculoase de toxine din râurile din Africa. Un nou raport al Water Witness International (WWI) arată că fabricarea de modă rapidă pe întreg continentul este legată de poluarea care distruge râurile și refuză accesul la apă sigură, toalete și facilități de spălare pentru lucrători și comunitățile lor, relatează euronews.com.
În Lesotho, sud-estul Africii, cercetările au arătat că un râu, vopsit în albastru prin fabricarea de blugi și probe din râul Msimbazi din Tanzania, a avut un pH de până la 12.
„Am luat probe care mi-au ars mâinile de apă de râu, care era la fel de puternică ca înălbitorul”, spune Nick Hepworth, directorul Water Witness International (WWI) și autorul principal al raportului.
Cromul șase, utilizat în coloranții negri mai vechi și mai ieftini, este un metal toxic. Hepworth spune că au găsit niveluri ale acestei substanțe chimice în unele râuri care sunt de cinci ori mai mari decât cele considerate sigure. Pune o problemă semnificativă pentru comunitățile din apropierea fabricilor care se bazează pe aceste surse de apă în viața lor de zi cu zi.
Water Witness International (WWI) a constatat că aproximativ 50 de mărci de stradă își achiziționează îmbrăcămintea din țările africane, inclusiv ASOS, Zara și Primark, dar nu au legat poluarea direct de lanțul de aprovizionare al niciunei companii.
Nu doar o problemă de poluare
Mai multe surse intervievate pentru raport, inclusiv oficiali guvernamentali, și-au exprimat îngrijorarea cu privire la accesul la apă curată și toalete în fabricile de confecții din Africa.
Pentru femeile care alcătuiesc majoritatea forței de muncă, instalațiile de apă, salubritate și igienă (WASH) sunt esențiale pentru managementul și demnitatea igienei menstruale.
„Multe mii de femei sunt angajate în sectorul textilelor și al îmbrăcămintei din Africa”, spune Sareen Malik, secretar executiv pentru Rețeaua societății civile africane pentru apă și canalizare.
„Nu știm cât de bine sunt asigurate nevoile lor de WASH la locul de muncă sau în comunitățile lor, deoarece datele nu sunt raportate. Nu știm dacă au serviciile necesare pentru a se proteja împotriva COVID sau pentru igiena menstruală”.
În unele cazuri, cererea cauzată de fabricile care produc aceste îmbrăcăminte ar putea chiar să ia apă de la comunități prin obținerea unui acces privilegiat la aprovizionare, spune raportul WWI.
Cum poate industria emergentă a modei să fie mai durabilă?
Cu industria încă tânără în Africa, Hepworth consideră că există încă o oportunitate de a învăța din practicile rele din alte părți.
Dar capacitatea autorităților de reglementare locale de a interveni și de a preveni daunele fabricilor este limitată. În multe țări, legile sunt deja puternice, dar poluarea este bine cunoscută, iar autoritățile de reglementare închid ochii asupra problemei. Un oficial de la Consiliul Național al Apelor din Tanzania spune că este ca și cum „industria are un permis gratuit pentru a polua”.
„Mâinile lor sunt legate. Imaginați-vă că sunteți un autor de reglementare într-o țară care este extrem de săracă. Este foarte greu pentru tine să impui controlul poluării împotriva unei companii care are 10.000 de angajați ”, spune Hepworth.
„Și de aceea este atât de important ca sectorul în sine să îmbunătățească această performanță și să tragem pârghiile schimbării de la consumatori, investitori, acționari”.
Water Witness International (WWI) consideră că ceea ce este necesar este raportarea obligatorie, astfel încât transparența în lanțurile de aprovizionare este de fapt semnificativă. În loc să furnizeze doar informații despre cine sunt furnizorii lor, aceștia trebuie, de asemenea, să verifice conformitatea cu legile locale, sănătatea și siguranța.
„Toate aceste sisteme sunt disponibile, există doar o lipsă de voință politică pentru a le pune în aplicare”, adaugă Hepworth.
Buzunare de bune practici
În ciuda îngrijorărilor ridicate în raport, unele mărci și producători oferă speranță pentru un viitor sustenabil al modei în Africa. Hepworth spune că există exemple clare de mărci, printre care H&M și PVH (care dețin Calvin Klein), care sunt pe primul loc.
În Etiopia și Tanzania, de exemplu, practicile de ultimă generație privind utilizarea responsabilă a apei sunt adoptate de marii furnizori. Standardul Alliance for Water Stewardship (AWS) ajută companiile să respecte legile locale și să-și îmbunătățească gestionarea apei.
Parcul industrial Hawassa din Etiopia oferă peste 70.000 de locuri de muncă aproape exclusiv în fabricarea de textile și îmbrăcăminte.
Aici oficialii lucrează îndeaproape cu aceste mărci pentru a asigura poluarea zero, accesul sigur la alimentarea cu apă, canalizarea și igiena și protecția ecosistemelor.