Peleți și brichete din biomasă pentru încălzirea caselor: ce potențial există în Republica Moldova
Inițiativă legislativă. Deputații PAS propun permiterea importului de plastic reciclat
În Moldova ar putea fi permis importul plasticului reciclat. Mai exact a materialului reciclat folosit ca adaos în mixtură asfaltică pentru reducerea cantității de bitum. Prevederea se regăsește într-un proiect de lege inițiat de deputatul PAS Dumitru Alaiba și contrasemnat de colegii săi.
Potrivit inițiativei, se propune introducerea materialului reciclat folosit ca adaos în mixtură asfaltică pentru reducerea cantității de bitum (plastic reciclat) în Nomenclatura Combinată a Mărfurilor. Potrivit autorului, astfel se va reglementa această categorie de produs în scopul realizării măsurilor tarifare şi netarifare de reglementare a activităţii economice externe a statului şi a schimbului de informaţie referitoare la circulaţia mărfurilor pe plan extern, cu alinierea acestora la standardele internaţionale.
Totodată se propune exceptarea acestui produs de la prohibiția de import în Republica Moldova a deșeurilor și reziduurilor de orice natură, acesta fiind inclus în lista materiilor prime secundare pasibile importului. Potrivit autorului, astfel va fi „posibil importul materiei prime secundare de plastic reciclat care servește drept materie primă pentru adaos în mixtură asfaltică pentru reducerea cantității de bitum la construcția drumurilor. Or, la moment aceasta ar putea fi calificată drept deșeu, asupra căruia există prohibiția de import în Republica Moldova”.
În calitate de argument, deputatul Alaiba notează că drumurile reparate cu utilizarea materialului din plastic reciclat s-au dovedit a fi mai calitative și mai durabile. „Este vorba despre un asfalt de calitate superioară, mai ieftin, deoarece sunt utilizate deșeuri din plastic, iar însăși învelișul fiind de 10 ori mai durabil decât asfaltul obișnuit. Această tehnologie este folosită în peste 50 de țări precum Estonia, Germania, Spania, Marea Britanie, SUA etc. Utilizarea materialului respectiv în peste 50 de țări confirmă impactul pozitiv asupra mediului prin reducerea deșeurilor din plastic, dar și o utilizare eficientă a resurselor financiare, dat fiind că acesta are un cost mai mic decât bitumul. De asemenea, durabilitatea asfaltului este mai mare”, se arată în nota informativă a proiectului.