Uleiul uzat de la mașini și utilaje – un poluant periculos. Cum este colectat în RM și ce avantaje avem din reciclare
Când schimbăm uleiul la un automobil, obținem 3-5 litri de ulei tehnic uzat. În niciun caz acest deșeu nu trebuie să ajungă în aer, sol, ape, pentru că este extrem de toxic pentru mediu și oameni. Nu trebuie folosit pentru a aprinde focul în sobă și nici ars în aer liber.
Dacă schimbăm uleiul la un service auto, acesta îl va preda la reciclare. Dacă schimbăm uleiul acasă, pe cel uzat ar trebui să-l ducem magazinului de unde l-am cumpărat sau altei unități care se ocupă de colectare.
„În medie, orice ulei tehnic uzat poate fi regenerat în proporție de 90%”, ne spune expertul de mediu Ruslan Nercaș, solicitat de Ecopresa. Astfel, colectarea și reciclarea uleiului uzat este importantă din motive ecologice, dar și economice.
Cine vinde uleiul tehnic are și obligația să-l colecteze pe cel uzat
Oricare comerciant de ulei are și responsabilitatea colectării deșeurilor de ulei uzat, conform legii.
„Dacă schimbă uleiul la service, oamenii au posibilitatea să lase uleiul uzat la service. Și fiecare service ar trebui să aibă contract cu un colector care îi pune la dispoziție niște recipiente în care cei de la service urmează să colecteze deșeurile de ulei uzat, care ulterior să meargă la reciclare”, explică expertul de mediu Ruslan Nercaș.
Cei care își schimbă uleiul acasă de asemenea trebuie să-l predea pe cel vechi unui reciclator autorizat (inclusiv prin intermediul magazinului), pentru prelucrarea ulterioară.
„Corespunzător, fiecare comerciant ar trebui să aibă platforme separate cu recipiente de colectare a uleiului uzat. Sau ar trebui să aibă contract cu un colector de uleiuri care poate să preia deșeurile de ulei de la clienți”, menționează Ruslan Nercaș.
În mare parte, uleiurile uzate nu sunt gestionate corespunzător
Sistemul colectiv „MoldControl” se ocupă și de colectarea uleiurilor tehnice uzate, încurajându-i pe agenții economici interesați să-l contacteze.
Potrivit acestuia, în Republica Moldova, o mare parte din uleiurile uzate nu sunt gestionate corespunzător, deși există reglementări în acest sens.
Regulamentul privind uleiurile uzate (aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 731/2022) îi obligă pe cei care generează uleiuri uzate, în mod individual sau colectiv, să realizeze următoarele ținte de colectare: 40% – până în 2024; 60% – până în 2026; 80 % – până în 2028.
Ce se obține din uleiul tehnic după reciclare?
Când schimbăm uleiul la un automobil, obținem 3-5 litri de ulei tehnic uzat.
„În medie, orice ulei tehnic uzat poate fi regenerat în proporție de 90%. Adică poate fi transformat în bază de ulei și introdus în producerea uleiurilor tehnice noi. Sau poate fi transformat în combustibil biodiesel (combustibil alternativ mai puțin poluant) sau, în cel mai rău caz, în combustibil pentru instalații de încălzire, doar că în combustibil deja curățat de toxinele care se acumulează în timp ce este utilizat ca ulei de răcire sau ulei de ungere în motoare sau în alte instalații”, precizează expertul de mediu.
Reciclarea – avantajoasă din rațiuni ecologice, dar și economice
Uleiurile uzate de la mașini și utilaje sunt foarte toxice și intră în categoria deșeurilor periculoase. Colectarea și reciclarea lor este importantă din motive ecologice, dar și economice. Astfel ne protejăm sănătatea, mediul înconjurător și aplicăm principiile economiei circulare în privința consumului de resurse (reducere – reutilizare – reciclare). Reciclarea uleiurilor uzate necesită mai puțină energie decât producerea unora noi și contribuie astfel la scăderea amprentei de carbon (la reducerea emisiilor de CO2 și a gazelor cu efect de seră).
Uleiul uzat nu trebuie ars în gospodărie
Uleiurile uzate au un impact devastator asupra mediului și sănătății umane. Conțin metale grele, hidrocarburi aromatice, aditivi chimici și compuși organici volatili. Arderea lor generează emisii poluante. Atunci când ajung în sol, afectează ecosistemele. Dacă poluează bazinele de apă, formează un strat la suprafață, lipsind de oxigen organismele, păsările și mamiferele acvatice.
Expunerea la uleiurile uzate le poate provoca oamenilor probleme respiratorii, iritații ale pielii și riscuri de cancer.
„Uleiul tehnic este un pericol destul de mare pentru mediu. În afară de faptul că este un produs petrolier destul de dăunător în forma lui inițială, după utilizare ajunge să conțină multe substanțe periculoase. Conține compuși ai sulfului și mulți alți compuși periculoși, care, odată ajunși în sol, folosiți drept combustibil pentru sobe sau arși în aer liber, elimină gaze toxice, care poluează aerul, mediul și, deci, ne fac viața nesănătoasă”, explică Ruslan Nercaș.
Mecanismul REP obligă la colectare și reciclare
Oricare comerciant de ulei are și responsabilitatea colectării deșeurilor de ulei uzat, conform modificărilor la Legea cu privire la deșeuri (nr. 209), care au intrat în vigoare în 2024.
Aceste modificări stabilesc principiul responsabilității extinse a producătorului (mecanismul REP) – persoană fizică sau juridică care fabrică, plasează pe piață, vinde/revinde trebuie să recupereze (colecteze) și să asigure reciclarea unei cote a produselor atunci când acestea ies din uz (și a ambalajelor).
„Regulamentele privind REP sunt abia în primul an de funcționare. Eu sper că odată cu începutul anului 2025 lucrurile vor fi mult mai clare și se va dezvolta foarte bine infrastructura de colectare atât a uleiurilor uzate, cât și a anvelopelor uzate, exact așa cum s-a întâmplat cu deșeurile de echipamente electrice și electronice, de baterii, așa cum au apărut puncte de colectare peste tot, accesibile tuturor”, adaugă Ruslan Nercaș.
Conform legislației în vigoare, toți producătorii care importă și plasează pe piață produse precum echipamente electrice și electronice, baterii și acumulatoare, ambalaje și produse ambalate, anvelope, uleiuri și vehicule sunt obligați să colecteze o parte din ele atunci când acestea devin deșeuri.
Mecanismul REP este pe larg implementat în toate țările dezvoltate și reprezintă baza unei economii circulare și sustenabile: fiecare deșeu este recuperat, reciclat și reintrodus în economie sub formă de materie primă.