Incendiu în care au ars mai multe autovehicule părăsite. Ce daune aduce mediului?
Un incendiu în care au ars 8 autovehicule părăsite a avut loc sâmbătă, 15 octombrie, în sectorul Ciocana al capitalei, pe strada Voluntarilor, 15. Potrivit Inspectoratului pentru Situații de Urgență, un automobil vechi a fost cuprins de flăcări, care ulterior s-au răspândit la alte autovehicule parcate în apropiere. Pentru stingerea incendiului, la fața locului au ajuns trei echipe de pompieri. Nicio persoană nu a avut de suferit. Focul a distrus 8 automobile abandonate, precum și 40% din suprafața unei remorci pentru TIR. Apelul la 112 a fost recepționat la ora 16.50.
„Încă cu 15 ani în urmă am preîntâmpinat că va veni vremea când noi vom fi cimitirul Europei privind automobilele uzate”
Vlad Garaba, expert de mediu, a precizat pentru Ecopresa.md că, drept urmare a arderii mașinilor, în atmosferă se emană substanțe foarte toxice, cum ar fi furanele și dioxinele, dar și monoxid de carbon CO, funingine, substanțe care conțin sulf. „Oamenii care se află în preajma producerii incendiului în care au ars automobile și aceștia suferă de boli ale aparatului respirator sau de boli cardiovasculare, maladiile lor se pot agrava”, a menționat Vlad Garaba.
Totodată, expertul de mediu s-a arătat îngrijorat de faptul că astfel de incendii în care ard mașini vechi dezmembrate ar putea să se repete în capitală. „Chișinăul este împânzit de sute de asemenea parcări abandonate, cu mașini din astea vechi, mii de mașini vechi sunt în orașul Chișinău. Pe viitor, pot avea loc incendii de proporții mult mai mari, în care să ardă automobile vechi abandonate, dacă autoritățile centrale și locale nu vor întreprinde măsuri. De-a lungul străzilor, ani întregi stau mașini care nimeni nu are grijă de ele. Dar ele au uleiuri, cauciucuri, resturi de benzină, motorină și pot să se aprindă ușor”, a atenționat Vlad Garaba.
Expertul de mediu a opinat că aceste probleme ar apărea din cauză că autoritățile publice locale din Chișinău nu ar gestiona corect deșeurile provenite de la automobile abandonate, dar și pentru că Guvernul și Parlamentul au permis importul autovehiculelor vechi, care au un termen de exploatare de peste 10 ani. „Aceste mașini nu pot fi utilizate mult timp și, desigur, în scurt timp, ele devin deșeuri. Parlamentul, în loc să permită importul de vehicule uzate care au un termen mai mic de exploatare și să reducă treptat acest termen de la 10 la 7 ani, de la 7 la 5 ani, a liberalizat piața. Evident, în asemenea condiții, crește riscul de apariție a unor noi incendii, în care să ardă automobilele vechi”, a subliniat Vlad Garaba.
Mai mult, a adăugat expertul de mediu, dacă sunt lăsate la întâmplare, aceste deșeuri se descompun, sub influența factorilor atmosferici. „După ploi, substanțe nocive nimeresc în sol, în apele freatice, are loc o poluare serioasă a mediului. În Europa, demult au înțeles acest lucru și acolo nu se dă voie să ții o mașină care are mai mult de cinci ani. Primăria Chișinău trebuie să aibă o strategie de management a acestor deșeuri. Încă cu 15 ani în urmă am preîntâmpinat că va veni vremea că noi vom fi cimitirul Europei privind automobilele uzate. Acum acest lucru se întâmplă, real. Sunt zeci de mii de mașini dezmembrate, și în sate, și în orașe, în curțile oamenilor, pe marginile străzilor, a trotuarelor”, a constatat, cu regret, Vlad Garaba.
Expertul de mediu a mai punctat că poliția ar trebui să reacționeze în cazul în care observă că un automobil vechi este abandonat câteva luni sau jumătate de an, iar dacă stăpânul mașinii nu vine să își ia autovehiculul, acesta trebuie să fie dezmembrat, piesele din mașina respectivă trebuie să fie duse la punctele de colectare a metalului uzat, astfel ca acestea să fie reutilizate.
„Suntem gata să acționăm”
Solicitat de Ecopresa.md, Dumitru Alaiba, deputat în Parlamentul de la Chișinău din partea Partidului Acțiune și Solidaritate, a precizat că legea care permite importul mașinilor mai vechi de 10 ani a fost votată de socialiști, în perioada în care la guvernare se afla PSRM. „Eu nu sunt de acord cu această lege, poate este cazul să o modificăm. Dacă se demonstrează că problema pornește de la importul automobilelor mai vechi de 10 ani, suntem gata să acționăm”, a spus Dumitru Alaiba.
Nu există un regulament care ar stipula ce trebuie să facă APL-urile cu mașinile abandonate
Pentru că incendiul în care au ars 8 autovehicule părăsite a avut loc în sectorul Ciocana al capitalei, am contactat-o și pe Lucia Maxim, specialist principal în secția locativ-comunală din cadrul Preturii Ciocana. Potrivit ei, porțiunea de pe strada Voluntarilor, 15, unde a avut loc incendiul, nu este gestionată de pretură. „Acolo sunt peste 42 de agenți economici. Înainte acolo erau depozite unde se păstrau legume, fructe, dar acum fiecare parcelă e procurată de cineva. Și terenul dat nu îl gestionăm noi, nu menținem noi ordinea sanitară. Eu cunosc că la Voluntarilor, 15 era un agent economic care repara și vopsea mașini”, a spus Lucia Maxim.
Totodată, specialistul principal de la Pretura Ciocana a menționat că la momentul actual nu există un regulament aprobat de Guvern sau de municipalitate, care ar stipula ce urmează să facă autoritățile publice locale cu mașinile vechi abandonate. „În măsura posibilităților, atunci când aveam plângeri sau ieșim cu o inspecție și depistăm așa mașini, facem interpelări la poliție, aflăm cine e stăpânul. Cu un an în urmă am avut un caz – un automobil a stat mai mult timp abandonat, iar ulterior s-a constatat că stăpânul mașinii era decedat și nu avea urmași. Printr-un act normativ, am ridicat mașina, care se afla pe bd. Mircea cel Bătrân, 27 și ea a fost dusă la întreprinderea municipală Ciocana, unde se păstrează bunurile, pe strada Meșterul Manole, 4. În alte cazuri, nu ridicăm mașinile, pentru că ele au stăpâni. Toate interpelările pe care le-am avut cu mașini presupus abandonate, noi toate le-am rezolvat”, a afirmat Lucia Maxim.
Ultimele date ale Agenției de Mediu, postate astăzi, 17 octombrie, în jurul orei 17.00, arată că, în ultimele 24 de ore, lipsa precipitațiilor, mișcarea slabă a maselor de aer și prezența stratului de reținere au contribuit la acumularea poluanților în aer. Pe strada Voluntarilor din sectorul Ciocana al municipiului Chișinău, la ora 7.00, concentrația de dioxid de sulf a fost de 1,3 mg/m3, concentrația maximă admisibilă (CMA) pentru acest compus chimic fiind de 0,085 mg/m3.
Contactată de Ecopresa.md pentru mai multe detalii, Marina Lungu, șefă de direcție Laborator de Referință de Mediu la Agenția de Mediu, nu a răspuns la telefon.